Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Nowe korwety dla Szwecji na start

Nie wiadomo jeszcze, jak będą wyglądały nowe szwedzkie korwety. Możliwe, że będą podobne do okrętu wielozadaniowego 98 m Flex Patrol, opracowanego przez Saaba. Fot. Saab

Försvarets materielverk (FMV, Agencja Materiałów Obronnych) rozpoczęła prace nad sformułowaniem wymagań do budowy czterech korwet dla Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji. Są one określane jako Visby drugiej generacji (Visby generation två).



W FMV ruszyły prace PDF (Produktdefintionsfas), czyli faza definicyjna projektu korwet Visby drugiej generacji. Ma ona określić sposób budowy, parametry i zadania okrętów oraz zawierać wstępną wycenę serii czterech korwet. Określenie Visby generation två (Visby G2) nawiązuje do obecnie eksploatowanych przez Marinen jednostek typu Visby (pięć zbudowanych w latach 2000-2006). Szwedzi są z nich zadowoleni, więc w naturalny sposób od ich konstrukcji wychodzą przy projektowaniu następców. Faza PDF ma określić, jakie wyzwania staną przed tymi okrętami, jakie zadania mają wykonywać, i jak powinny być zaprojektowane oraz wyposażone w perspektywie następnych 30-40 lat. Będą to bowiem zasadnicze nawodne okręty bojowe Marinen na co najmniej kolejne trzy dekady. Dlatego też program jest określany zamiennie jako YS-2030 (Ytstridsfartyg-2030, okręt bojowy na lata 30.). Faza PDF stanowić będzie podstawę do kontynuacji programu w dwóch kolejnych etapach: modernizacji istniejących korwet typu Visby (tzw. HTM Visby, Halvtidsmodifiering, modernizacja w połowie cyklu życia) i budowie ich drugiej generacji.

Warunkiem wstępnym dla Visby G2 jest to, że będą one opierać się głównie na sprawdzonej technologii, ze standardowymi systemami i komponentami. Całe wyposażenie, uzbrojenie, systemy, czy części zamienne muszą być możliwe do serwisowania i modyfikacji głównie w Szwecji. Korwety będą modernizowane, a nowe systemy muszą być integrowane z nimi w prosty sposób. Niskie sygnatury typowe dla dzisiejszych jednostek typu Visby powinny zostać utrzymane, a nawet poprawione.

W styczniu tego roku FMV zawarła kontrakt z Saabem, który obejmuje analizę wymagań i przygotowanie danych do projektowania Visby G2. Ponieważ ważne jest, aby proces ten był szybki i opłacalny, prace odbywają się we wspólnym projekcie z przedstawicielami Saaba, FMV, FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut, Agencja Badań Obronnych) i Szwedzkich Sił Zbrojnych, gdzie Kockums jest odpowiedzialny za wdrożenie nowych rozwiązań.



Rozwiązanie pomostowe

W ramach HTM Visby jednostki czekają szeroko zakrojone prace modernizacyjne. W ich ramach każda zostanie rozcięta, a za sterówką otrzyma dodatkową sekcję kadłuba i nadbudówki o długości ok. 10 m. Uzyskana tak przestrzeń pozwoli na całkowitą wymianę siłowni. Obecnie tworzą ją cztery turbiny gazowe Vericor Power Systems/Honeywell TF50A oraz dwa silniki wysokoprężne Rolls-Royce Power Systems/MTU 16V2000 N90, poruszające dwoma pędnikami strugowodnymi Kongsberg Maritime KaMeWa 125 SII, zapewniając prędkość maksymalną 35 węzłów. Wyeksploatowane turbiny, przekładnie redukcyjne i diesle zostaną usunięte, a ich miejsca zajmą cztery nowe silniki wysokoprężne większej mocy.

Pięć korwet typu Visby przejdzie modernizację. Fot. Marinen

W ten sposób prędkość maksymalna zostanie zachowana, ale zużycie paliwa ulegnie redukcji o 20–25%, co wpłynie pozytywnie na zasięg korwet. Więcej miejsca uzyskanego nad siłownią, na tzw. pokładzie ładunkowym, pozwoli też na instalację rakietowego systemu obrony przeciwlotniczej z wyrzutnią pionową o łącznej pojemności 24 komór startowych. Ponadto pociski przeciwokrętowe RBS-15 Mk II zostaną zastąpione ośmioma wielozadaniowymi RBS-15 Mk III. HTM Visby to również okazja do wymiany uzbrojenia torpedowego. Dotychczasowe pociski podwodne Tp45 ustąpią miejsca nowym torpedom lekkim Saab Tp47 (ich faza rozwojowa dobiega końca i niedługo rozpocznie się produkcja). Naturalnie, korwety zostaną też wyremontowane, a zużyte mechanizmy zastąpione nowymi. Zabiegi te mają umożliwić dalszą eksploatację okrętów do lat 40.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc