Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

“Nowe” kanadyjskie F/A-18 Hornet w komplecie

Kanadyjczycy odebrali już wszystkie (osiemnaście) lotne samoloty F/A-18A/B Hornet zakupione z nadwyżek sprzętowych RAAF. Fot. Ministerstwo Obrony Kanady

11 maja Ministerstwo Obrony Kanady poinformowało, że do tego kraju trafiły ostatnie dwa wielozadaniowe samoloty bojowe Boeing F/A-18A/B Hornet odkupione z nadwyżek sprzętowych Australii. Łącznie, na mocy umowy z listopada 2018 roku, Kanadyjczycy odkupili sporą partię używanych Hornetów.

Do kanadyjskiego lotnictwa wojskowego trafiło osiemnaście egzemplarzy samolotów Boeing F/A-18A/B Hornet wycofanych z eksploatacji w Royal Australian Air Force (zostały zastąpione przez Lockheed Martin F-35A Lightning II). Dodatkowo umowa obejmowała do siedmiu kolejnych maszyn przeznaczonych na części zamienne oraz pakiet części i pomocy szkolno-treningowych. Pierwsze dwa dostarczono w lutym 2019 roku, a już w czerwcu 2019 roku rozpoczęły loty operacyjne. Ostatnie trzy lotne egzemplarze trafiły do Kanady w kwietniu – 23 kwietnia dostarczono szesnasty egzemplarz oraz pierwszy przeznaczony na części zamienne, a 29 kwietnia pozostałe dwa. Wszystkie są transportowane z Australii na pokładach ciężkich samolotów transportowych.

Powodem zakupu używanych Hornetów na Antypodach są potrzeby operacyjne kanadyjskiego lotnictwa wojskowego oraz opóźnienia w programie zakupu fabrycznie nowych wielozadaniowych samolotów bojowych. Przez moment wydawało się, że wzorem Australii, Kanada zakupi osiemnaście fabrycznie nowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet – ostatecznie rząd w Ottawie wycofał się z tego pomysłu po zaognieniu sporu pomiędzy amerykańskim producentem oraz firmą Bombardier o (rzekome) nielegalne subsydia udzielane kanadyjskiej firmie na rynku samolotów cywilnych.

Zakup używanych Hornetów daje czas Kanadyjczykom na wybranie docelowego następcy. Obecnie w walce o zamówienie na około 88 samoloty znajdują się trzej oferenci: Lockheed Martin (F-35A Lightning II), Boeing (F/A-18E/F Super Hornet) oraz Saab (JAS-39E/F Gripen). Według obecnego harmonogramu, w bieżącym roku istnieje szansa na wybór zwycięskiej oferty, to powinno pozwolić na podpisanie umowy w 2022 roku.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on ““Nowe” kanadyjskie F/A-18 Hornet w komplecie”

  1. Kibicuję Saabowi aby ten wygrał ze swoim JAS-39E/F Gripen i przełamał monopol Stanów w tej dziedzinie a taki zwycięski przetarg dałby impuls i środki dla dalszego rozwoju Gripena który jest ciekawą konstrukcją z niskimi kosztami eksploatacji w porównaniu z konkurencją.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc