Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Następca Fenneka coraz bliżej

Bundeswehra rozpoczyna poszukiwanie następcy pojazdu rozpoznawczego Fennek. Niemieckie Heer odebrały ich łącznie 222, 368 w siedmiu wersjach trafiło do Holandii, a 32 do Kataru. Fot. Bundeswehr

17 października Europejska Platforma Zamówień Publicznych (TED) poinformowała o rozpoczęciu przez Federalne Biuro ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Federalnych Sił Zbrojnych (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr, BAAINBw) programu pozyskania następcy kołowego pojazdu rozpoznawczego Fennek.

Według opublikowanej dokumentacji BAAINBw miało rozpocząć konkurs na opracowanie i wyprodukowanie 254 pojazdów, przy czym ewentualny zwycięzca może liczyć na „sztywne” zamówienie 92 wozów i 162 kolejnych w opcji. Pojazd rozpoznawczy nowej generacji (Spähfahrzeug Next Generation, SpähFz NG) ma być głównym nośnikiem systemów rozpoznawczych w Wojskach Lądowych Sił Zbrojnych RFN (Heer). W celu przyspieszenia realizacji programu dopuszcza się wykorzystanie już istniejących pojazdów jako bazy do opracowania docelowego rozwiązania. Pierwsze dwa prototypy do testów powinna trafić do użytkownika już w 2026 r.  Sama produkcja będzie zadaniem trudnym, bowiem Fennek, wprowadzony do uzbrojenia w 2003 r., powinien zostać wycofany zgodnie z obowiązującymi dokumentami po 25 latach eksploatacji ‒ w 2028 r., a więc plan dostawy 90 wozów seryjnych obejmuje lata 2027‒2028. Tym bardziej oferenci muszą położyć nacisk na wykorzystanie już dostępnych rozwiązań. Ponadto zwycięska firma musi zaoferować kompleksowy pakiet logistyczny, obejmujący dodatkowe wyposażenie, szkolenia itd. Musi ona również być gotowa do zapewnienia remontów floty SpähFz NG przez 20 lat licząc od dostawy ostatniego wozu. Dla ułatwienia utrzymania odpowiedniego poziomu gotowości bojowej wymagane jest ciągłe prowadzenie analizy i optymalizacji łańcucha dostaw, stanu magazynów itd.

BAAINBw od przyszłego pojazdu rozpoznawczego oczekuje m.in.: wysokiej mobilności, bogatego wyposażenia w środki łączności, nowoczesnego układu nawigacji i odpowiedniej odporności. Co ciekawe, uzbrojenie pojazdu ma stanowić 25 mm armata szybkostrzelna, a więc kalibru dotychczas nieużywanego przez Bundeswehrę. Wskazanie armaty kalibru innego niż 20 mm (jak np. MK 20 Rh 202 na Wieselach) lub 30 mm (jak np. MK 30-2ABM na Pumach), wzbudziło zdziwienie u niemieckich komentatorów.

Potencjalni dostawcy mają na złożenie wstępnych ofert czas do połowy listopada br., zaś wybór spodziewany jest przed końcem 2025 r. Według niemieckich mediów, o kontrakt ubiegać się będą przypuszczalnie: Rheinmetall AG (spekuluje się o wersji rozwojowej Fuchsa lub Boxera), Patria Oy (CAVS), GDELS (Pandur EVO lub wariant rozwojowy Piranii) i Hensoldt we współpracy z Iveco DV (Super AV jako baza).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc