Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama PIT-Radwar

Najnowszy radar Thalesa zakończył badania kwalifikacyjne

Kompletny radar Sea Fire na stanowisku testowym na wzgórzu w Saint-Mandrier koło Tulonu. Fot. Thales

W pełni cyfrowy radar Thales Sea Fire zakończył próby kwalifikacyjne po dokładnych testach wykonanych na stanowisku w Saint-Mandrier koło Tulonu, w referencyjnym ośrodku testowym francuskich sił morskich.

Pierwszy kompletny egzemplarz wielofunkcyjnego systemu radiolokacyjnego (cztery panele antenowe i towarzysząca elektronika) Sea Fire został już przekazany stocznia Naval Group w Lorient w celu integracji z prototypową obronno-interwencyjną FDI (Frégates de Défense et d’Intervention). Budowę Amirala Ronarc'ha rozpoczęto od palenia blach 24 października 2019 roku.

W ciągu 18 miesięcy radar Sea Fire przeszedł znaczną liczbę testów w ośrodku Shore Integration Facility (SIF) na lądzie, zrealizowanych przez zespoły Dyrekcji generalnej ds. uzbrojenia DGA (Direction générale de l'armement) paryskiego resortu obrony, Thalesa i Naval Group. Placówka w Saint-Mandrier od 1969 roku testuje i kwalifikuje na lądzie każdy system bojowy i krytyczne czujniki głównych okrętów (fregat i lotniskowców) będących w służbie Marine nationale. Oceniane i testowane w szerokim zakresie sytuacji, w tym wykrywaniu celów nawodnych (małe łodzie, duże jednostki nawodne) i powietrznych (śmigłowce, odrzutowce, pociski, drony itp.).

Sea Fire cechuje: zdolność do jednoczesnego wykrywania celów powietrznych i powierzchniowych w trudnym środowisku przybrzeżnym, zasięg „kilkuset” kilometrów, możliwość 90-stopniowej obserwacji w elewacji i wysoka częstotliwość odświeżania informacji radiolokacyjnej. Dzięki w pełni cyfrowej budowie (np. możliwości cyfrowego kształtowania wiązki sondującej), radar zapewnia zwiększoną wydajność we wszystkich misjach, dzięki dynamicznemu dopasowywaniu trybem pracy z bardzo krótkim czasem reakcji. Ponadto, dzięki zaawansowanemu nowemu oprogramowaniu, numeryczny charakter Sea Fire umożliwił wdrożenie „cyfrowego bliźniaka” o wysokiej wierności. W porównaniu z klasycznymi symulacjami, naprawdę odtwarza on zachowanie i możliwości rzeczywistych urządzeń, wspiera ich rozwój przez cały cykl życia operacyjnego, od początkowego rozwoju po wsparcie eksploatacyjne i aktualizacje.

Sea Fire wykorzystuje cztery aktywne anteny ścianowe AESA generujące ponad 100 elektronicznie kształtowanych wiązek sondujących. System ma wbudowane łącze radiowe do współpracy z pociskami przeciwlotniczymi MBDA Aster i możliwość automatycznej, wstępnej klasyfikacji zagrożeń.

Ponadto radar będzie zintegrowany z najnowszym cyfrowym interrogatorem systemu rozpoznania bojowego IFF Thales TSA6000. To pierwszy tej klasy system z czterema aktywnymi, nieruchomymi antenami płaskimi ze skanowanie elektronicznym przestrzeni powietrznej, skracającym czas identyfikacji. Ma to duże znaczenie w przypadku celów szybko poruszających się.

Prototyp Sea Fire’a powstał w zakładach Thalesa w Limours, na południe od Paryża, przy udziale sieci francuskich małych i średnich firm. Produkcja Sea Fire rozpoczęła się w maju 2018 roku, a pierwszy kompletny zestaw okrętowy z czterema panelami został dostarczony w maju tego roku.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc