Zaloguj

Lockheed Martin podsumował tegoroczne postępy programu F-35 Lightning II

W tym roku Lockheed Martin dostarczył użytkownikom 123 seryjne Lightningi II. Fot. Lockheed Martin

28 grudnia korporacja Lockheed Martin poinformowała o dostarczeniu ostatniego w tym roku egzemplarza wielozadaniowego samolotu bojowego rodziny F-35 Lightning II. Ostatecznie w wyniku pandemii COVID-19 dostawy objęły 123 maszyny.


Ostatni tegoroczny F-35 powstał w zakładach montażu ostatecznego we włoskim Cameri. Użytkownikiem maszyny będą włoskie Aeronautica Militare. W Cameri prowadzone są prace przy egzemplarzach dla Włoch i części Holandii. W późniejszym okresie ma to być główne europejskie centrum obsługowo-logistyczne dla użytkowników F-35 Lightning II na Starym Kontynencie.

Według planów Lockheed Martin miał dostarczyć 141 egzemplarzy z trzech linii montażowych (w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Japonii i we Włoszech). Pandemia COVID-19 spowodowała ograniczenia, które wymusiły zmiany planów.

Spośród 123 egzemplarzy 74 trafiły do amerykańskich sił zbrojnych, a pozostałe do odbiorców eksportowych. 94 z nich należały do wersji klasycznego startu i lądowania F-35A, 20 skróconego startu i pionowego lądowania F-35B i dziewięć pokładowych klasycznego startu i lądowania F-35C.

Dotychczas Lockheed Martin dostarczył ponad 600 seryjnych F-35 Lightning II, które wykonują loty z 26 baz lądowych i okrętów wojennych na całym świecie. Globalny nalot przekroczył 350 tys. godzin. Przeszkolono ponad 1200 pilotów i ponad 10 tys. personelu obsługi naziemnej. Sześciu użytkowników wykorzystało samoloty w działaniach bojowych, a dziewięciu ogłosiło osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej. Rozwój konstrukcji, w tym wdrożenie nowego systemu wsparcia logistycznego ODIN (Operational Data Integrated Network), pozwolił na zwiększenie globalnej gotowości operacyjnej powyżej poziomu 70% (13% więcej niż w 2019 r.). Jednocześnie ograniczono koszty eksploatacji o 40% w stosunku do 2015 r. Straty objęły dwa egzemplarze: 19 maja w pobliżu bazy Eglin na Florydzie z powodu błędów pilota, który się katapultował, rozbił się F-35A USAF, zaś 29 września doszło do kolizji w powietrzu pomiędzy F-35B i KC-130J Super Hercules.



Wśród sukcesów marketingowych należy wymienić podpisanie dwóch umów z nowymi klientami - Polską (32 egzemplarze w wersji F-35A) i Singapurem (cztery z opcją na osiem kolejnych, wszystkie w wersji F-35B). Dodatkowo Departament Stanu wydał zgodę na sprzedaż do Zjednoczonych Emiratów Arabskich 50 F-35A.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc