6 stycznia w stoczni Alexandria Shipyard w Aleksandrii odbyła się uroczystość przekazania i podniesienia bandery Marynarki Wojennej Arabskiej Republiki Egiptu na korwecie wielozadaniowej Port Said. Jest to pierwszy, tak zaawansowany techniczne, okręt zbudowany w tym zakładzie.
Port Said (976) jest drugą jednostką typu Gowind 2500 przekazaną do eksploatacji Marynarce Wojennej Egiptu. Na mocy kontraktu podpisanego w 2014 r. z koncernem Naval Group (wówczas DCNS) rząd w Kairze zamówił cztery korwety. Trzy z nich, na mocy transferu technologii, są budowane właśnie w aleksandryjskiej stoczni. Ponadto umowa obejmuje także opcję kontraktową mogącą rozszerzyć zamówienie o dwie kolejne jednostki, które - podobnie jak prototypowy El Fateh (971) - miałyby powstać w stoczni Naval Group w Lorient we Francji). Obecnie nie ma żadnych informacji o chęci rozszerzenia bazowego zamówienia. Rząd w Kairze kupił dwie fregaty typu FREMM we Włoszech, negocjuje też zamówienie kolejnych, a także niemieckich MEKO A200EN (te ostatnie mają być także budowane na mocy transferu technologii w stoczni Alexandria Shipyard) – umowa licencyjna została podpisana we wrześniu 2020 roku i obejmuje przynajmniej jedną jednostkę.
Budowa Port Said rozpoczęła się 16 kwietnia 2016 r., a wodowanie miało miejsce 7 września 2018 r. Koncern Naval Group wysłał do Egiptu zespół specjalistów do pomocy w tym procesie. Dodatkowo nadzorował montaż modułu PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module), który zbudowano, zintegrowano, przetestowano i dostarczono z Lorient (podobnie jak dla pozostałych). Budowa pozostałych dwóch korwet przekroczyła półmetek - El Moez (981) został zwodowany 12 maja 2019 r., a Luxor (986) 14 maja 2020.
Program licencyjnej budowy korwet wielozadaniowych typu Gowind w Egipcie jest jednym z dwóch. Jednocześnie jest jedynym, który nie odnotowuje problemów. Zupełnie inna sytuacja jest w Malezji, gdzie projekt budowy sześciu powiększonych Gowindów, określanych jako typ Maharaja Lela, jest już opóźniony o trzy lata w stosunku do zakładanego harmonogramu. Obecnie rząd Malezji rozważa dwie opcje wyjścia z kryzysu - dokończenie go w okrojonym zakresie bądź znalezienie innego wykonawcę projektu. Obecnie jest on prowadzony przez lokalną korporację Boustead Heavy Industries Corp. budującą jednostki w stoczni Boustead Naval Shipyard w Lumut. Naval Group opracował i dostarczył projekt okrętów, zgodny z potrzebami zamawiającego.
Obecnie poza Malezją i Egiptem, wielozadaniowe korwety typu Gowind zostały zamówione przez Zjednoczone Emiraty Arabskie (dwie z opcją na dwie kolejne), a dodatkowo wybrano je w międzynarodowym postępowaniu przetargowym w Rumunii (cztery jednostki) – umowa nie została dotychczas podpisana. Poza tym Argentyna zamówiła cztery w wersji patrolowej (OPV90).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
A w Polsce nawet flota rybacka została znuszczona !! Wybrzeże bezbronne !