Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kontrakt na budowę nowych „logistyków” dla Wielkiej Brytanii

Wizja artystyczna zaopatrzeniowca FSS. Rys. Team Resolute

18 stycznia Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zawarło umowę na budowę trzech nowych okrętów wsparcia logistycznego w ramach programu Fleet Solid Support (FSS).

Kontrakt podpisano z, wybranym 16 listopada ubiegłego roku, w wyniku postępowania przetargowego, zespołem Team Resolute. Zespół ten składa się z brytyjskich firm Harland & Wolff, BMT oraz Navantia UK, czyli brytyjskiego oddziału hiszpańskiego koncernu stoczniowego. Wartość programu FSS szacowana jest na 1,6 mld GBP, a pozyskane w jego wyniku jednostki zapewnią możliwość zaopatrywania okrętów Royal Navy w niezbędne zapasy.

Jednostki na bazie opracowanego przez BMT projektu zbuduje stocznia Harland & Wolff, która w ramach współpracy otrzyma transfer technologii w postaci opracowanego przez Navantię cyfrowego ekosystemu o nazwie Astillero 4.0. (Shipyard 4.0). Opiera się on na 14 kluczowych technologiach. Bloki, z których budowane będą okręty, powstawać będą w stoczniach Harland & Wolff w Belfaście i Appledore, a także w hiszpańskiej stoczni w Kadyksie.

Przy długości 216 m i wyporności 40 000 ton będą to drugie po lotniskowcach największe jednostki pod brytyjską banderą. Dostępne wizualizacje przedstawiają okręt o nowoczesnej sylwetce, z mocno zabudowanym śródokręciem, opływowym spardekiem na dziobie (podobnie jak na jednostkach typu Tide). W rejonie dziobowym zaraz za wspomnianym spardekiem wydzielono miejsce dla 12 kontenerów TEU (po 6 na każdą burtę). Okręty mieć będą po trzy stacje do operacji RAS (przeładunku w morzu), które rozmieszczone mają zostać asymetrycznie (dwie na lewej burcie i jedna na prawej). Nad całością operacji przeładunkowych mają czuwać specjaliści w pomieszczeniu RASCO (Replenishment Control Room), które umieszczone ma zostać niemal dokładnie w połowie długości kadłuba. Wewnętrzna, użyteczna, pojemność ładunkowa ma docelowo wynosić ok. 9000 m2. Standardowo dla okrętów tej klasy, w rufowej części umieszczone zostanie sporej wielkości lądowisko z obszernym hangarem dla dwóch śmigłowców Leonardo AW101 (z dodatkowym zabezpieczonym miejscem dla bezzałogowców).

Budowa bloków rozpocząć się ma w 2025 roku, a siedem lat później wszystkie trzy okręty znajdować się mają w aktywnej służbie operacyjnej. Jednostki FSS mają docelowo zastąpić w stosunku 1:1 trzy obecnie eksploatowane przez RFA okręty wsparcia tj. dwa typu Wave (Wave Knight A 389 i Wave Ruler A 390 oba w służbie od 2003 roku) oraz wspomnianego już wcześniej Fort Victoria.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc