Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Israel Shipyards zwodowała pierwszy patrolowiec typu S-45

Fot. Israel Shipyards

29 września stocznia Israel Shipyards z Hajfy ogłosiła, że wielozadaniowy morski okręt patrolowy OPV (Offshore Patrol Vessel) S-45 został zwodowany.

Izraelski producent nie podał, dla kogo powstaje ta jednostka. Oficjalnie chodzi o nieujawnione państwo afrykańskie. To pierwszy z pary zamówionych patrolowców zupełnie nowego projektu, ujawnionego w maju 2019 roku, podczas wystawy IMDEX Asia w Singapurze. Powstał on głównie z myślą o odbiorcach zagranicznych.

W lipcu 2020 roku Israel Shipyards podała, że zawarła kontrakt z nieujawnionym państwem Afryki na dostawę dwóch takich okrętów. OPV S-45 to jednostka o wyporności 300 ton, długości 45,7 m i szerokości 8,6 m. Przeznaczona jest do ochrony obiektów infrastruktury technicznej (np. platform wydobywczych, terminali, kotwicowisk), wyłącznych stref ekonomicznych, operacji antyterrorystycznych, zwalczania piractwa, przemytu, nielegalnej migracji. Okręty tego typu będą mogły być wykorzystywane także to misji ratowniczych SAR. Załogę tworzy 16-24 osób, zależnie od zamówionego wyposażenia i uzbrojenia. Możliwe jest też zabierania dwóch kontenerów z wyposażeniem zadaniowym i łodzi motorowej. Nie jest znana konfiguracja systemu walki prototypowego S-45, ale zapewne będzie obejmować m.in. zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia lufowego. Prędkość OPV S-45 to 24 węzłów, a zasięg to 3500 Mm przy prędkości ekonomicznej 12 węzłów. Okręt ma dwie linie wałów, ster strumieniowy na dziobie i parę aktywnych płetwowych stabilizatorów przechyłów.

W zależności od konfiguracji wyposażenia i uzbrojenia załogę jednostki stanowić będzie 16÷24 marynarzy. Dodatkowo okręt będzie dysponował miejscem do transportu do 24 innych osób, np. żołnierzy sił specjalnych. Na pokładzie przewidziano także miejsce dla dwóch kontenerów na wyposażenie zadaniowe oraz na łódź hybrydową o długości 7,2 m.

Interesującym jest fakt, że ten nieduży i niebojowy okręt zaprojektowano z dbałością o ograniczenie wielkości wartości pół fizycznych, co widać po pochylonych ścianach nadbudówki, przechodzących w burty, czy zlokalizowaniu wydechów silników głównych pod linią wodną.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc