Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Integracja bomb GBU-53/B z myśliwcami F/A-18E/F

Samolot F/A-18F z dywizjonu testowego VX-23 z podwieszonymi na pylonach podskrzydłowych bombami GBU-53/B. Fot. US Navy

6 listopada br. dowództwo ds. morskich systemów lotniczych (NAVAIR) marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych (US Navy) poinformowało, że samoloty myśliwskie bazowania pokładowego Boeing F/A-18E/F Super Hornet przystosowane zostały do przenoszenia szybujących bomb kierowanych GBU-53/B StormBreaker.

Jest to tzw. wczesna gotowość operacyjna (EOC – Early Operational Capability), którą uzyskano w październiku br., po ewaluacji realizowanej m.in. przez dywizjon testowy marynarki wojennej VX-23 „Salty Dogs”. Zespół, składający się ze specjalistów marynarki wojennej oraz przedstawicieli producenta – firmy Raytheon – planuje przeprowadzić jeszcze dwa dodatkowe testy operacyjne. Dopiero po ich przeprowadzeniu na początku 2024 r., będzie mogła zostać ogłoszona wstępna gotowość operacyjna (IOC). Możliwość przenoszenia bomb GBU-53/B pozwoli myśliwcom F/A-18E/F na precyzyjne atakowanie zarówno stacjonarnych jak i ruchomych celów w każdych warunkach atmosferycznych.

Bomby GBU-53/B podwieszone na pylonie podkadłubowym samolotu myśliwsko-bombowego F-15E Strike Eagle. Fot. USAF

Ważąca 113 kg (250 lb) bomba szybująca GBU-53/B StormBreaker to następczyni produkowanej przez firmę Boeing bomby GBU-39 SDB II (Small Diameter Bomb Increment II). W 2010 r. USAF przyznały firmie Raytheon kontrakt na opracowanie bomby o takich samych wymiarach jak SDB, ale zdolnej do niszczenia ruchomych celów lądowych i morskich, w każdych warunkach atmosferycznych. Podczas gdy SDB naprowadzana jest na cel wyłącznie sygnałem GPS, GBU-53/B wykorzystuje system satelitarny i bezwładnościowy (GPS/INS). Bomba wyposażona jest również w trójmodułową głowicę pozwalającą na naprowadzanie na cel półaktywnie laserowo, radiolokacyjnie oraz z użyciem czujnika optoelektronicznego. Dzięki dwukierunkowemu łączu transmisji danych, po zrzuceniu bomby można przekazać jej inne koordynaty celu. Może to zrobić zarówno załoga samolotu nosiciela, jak również operatorzy naziemni. Maksymalny zasięg bomby GBU-53/B, w zależności od warunków zrzutu oscyluje w granicach 60 km.

Program budowy i wdrożenia bomb GBU-53/B to przedsięwzięcie realizowane wspólnie przez USAF oraz US Navy. Bomba GBU-53/B weszła na uzbrojenie w 2020 r., gdy USAF przystosowały do jej przenoszenia samoloty myśliwsko-bombowe F-15E Strike Eagle. Docelowo do przenoszenia bomb GBU-53/B mają zostać przystosowane również myśliwce F-16, wszystkie trzy wersje samolotu myśliwskiego 5. generacji F-35 Lightning II oraz myśliwce 5. generacji F-22 Raptor. Dzięki adapterowi typu BRU-61/A, na jednym zaczepie samolotu można podwiesić cztery bomby GBU-53/B.

W roku fiskalnym 2020 Pentagon zakupił 1209 bomb GBU-53/B, w roku 2021 – 991, w 2022 – 1165, i w roku 2023 – 1242 sztuki. Z puli tych większość przeznaczona jest dla USAF. Cena pojedynczej bomby GBU-53/B wynosi około 200 tys. USD.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc