Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Indonezja oferuje ludności Strefy Gazy pomoc humanitarną

Oczekiwanie na podniesienie bandery na pokładzie okrętu szpitalnego Dr. Wahidin Sudirohusodo (991) typu Sudirohusodo. Fot. TNI-AL

6 listopada, wypowiadający się w imieniu rządu Indonezji, minister obrony tego wyspiarskiego państwa, poinformował o gotowości do wydelegowania w rejon wschodniej części Morza Śródziemnego okrętu szpitalnego Dr. Wahidin Sudirohusodo (991) typu Sudirohusodo.

Ten azjatycki kraj jest pierwszym, który zaoferował wysłanie wyspecjalizowanej jednostki szpitalnej w rejon znajdujący się w bezpośredniej bliskości trwających obecnie działań wojennych w Strefie Gazy.

Zgodnie ze słowami ministra obrony Prabowo Subianto Djojohadikoesoemo, Indonezja jest zainteresowana rozwinięciem współpracy z Egiptem w kwestii udzielania szeroko pojętej pomocy humanitarnej ludności cywilnej. Wypracowane decyzje są pokłosiem rozmów, do których doszło pomiędzy ministrem  Subianto a palestyńskim ambasadorem w Indonezji Zuhairem Al Shun’em.

Warto podkreślić, że Dżakarta rozpoczęła już pomoc ofiarom wojny, wysyłając do Palestyny via Egipt, 51,5 tony materiałów pierwszej potrzeby w tym: racji żywnościowych, wyposażenia i środków medycznych, koców, namiotów itp. Środki te wyruszyły do Egiptu (lotnisko docelowe Al.-Arisz) na pokładzie trzech samolotów, w tym dwóch należących do Sił Powietrznych Indonezji TNI-AU(Tentara Nasional Indonesia Angkatan Udara) transportowych C-130H-30 Hercules oraz wydzierżawionego przez Policję (Kepolisian Negara Republik Indonesia) Boeinga 737.

Okręt Dr. Wahidin Sudirohusodo zbudowany został indonezyjskiej stoczni PT Pal w Surabaja (pod numerem stoczniowym W000302). Projekt opracowano na bazie projektu uniwersalnych okrętów desantowych typu Makassar. Stępkę położono 14 października 2019 roku, wodowanie miało miejsce 7 stycznia 2021 roku, a do służby jednostkę przyjęto 14 stycznia 2022 roku. Legitymuje się on wypornością pełną 11394 ton przy wymiarach kadłuba 122 x 21,8 x 6,7 m. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych MAN B&W 8L28/32A  o mocy po 1960 kW. Co umożliwia uzyskanie prędkości 18 węzłów oraz ekonomicznej 12 węzłów (przy której może przebyć do 10 000 Mm).

Dominującym elementem sylwetki okrętu jest sporej wielkości bryła nadbudówki oraz zlokalizowane na rufie lądowisko o wymiarach umożliwiających swobodny transport oraz prowadzenie jednoczesnych operacji lotniczych przez dwa śmigłowce średnie (podczas gdy kolejne trzy maszyny tej klasy znajdować się będą mogły wewnątrz obszernego, wkomponowanego w bryłę nadbudówki, hangaru). Wewnątrz wnęk na obu burtach transportowane znajdują się dwa kutry do transportu rannych (pływające karetki, o długości 11,4 m, prędkości 28 węzłów zdolne do przebycia 250 Mm) oraz dwie barki transportowe typu LCVP (Landing Craft Vehicle Personel) i pojedyncza półsztywna łódź robocza (RHIB). Ciekawostką może być fakt, że na pokładzie ładunkowym transportowane są cztery w pełni wyposażone karetki pogotowia. Załoga stała składa się ze 163 osób, podczas gdy personel szpitalny liczy 66 osób. Na pokład przyjąć można łącznie do 643 osób, w tym 159 pacjentów.

Indonezyjskie siły morskie TNI-AL (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut) posiadają aktualnie trzy okręty szpitalne, w tym pojedynczy Dr. Soeharso (990 eks- Tanjung Dalpele w służbie od sierpnia 2023 roku, 11600 ton wyporności, 122 x 22 x 4,9 m) typu Tanjung Dalpele oraz dwie bliźniacze jednostki typu Sudirohusodo, tj. Dr. Wahidin Sudirohusodo (991) oraz Dr. Radjiman Wedyodiningrat (992). Posiadanie aż trzech tak wyspecjalizowanych okrętów nie jest niczym dziwnym biorąc pod uwagę rozległość Indonezji oraz fakt, że położona jest ona na ok. 17 tys. wysp (jest to największy wyspiarski kraj na świecie).  Jednostki te umożliwiają zaokrętowanemu na ich pokładzie personelowi wykonanie niemal każdego rodzaju zabiegu z operacją na otwartym sercu włącznie czy transplantacją organów. Na pokładzie każdego z tych okrętów znajduje się m.in. sala porodowa. Dzięki zbieżności projektu jednostek z projektem okrętów desantowych (z dużymi lądowiskami oraz pokładami ładunkowymi) mogą one transportować duże ilości żywności, leków oraz innych materiałów pierwszej potrzeby.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc