Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Grecy kończą przeszło 20-letni program budowy okrętów rakietowych

Fot. Polemiko Naftiko

29 września na terenie Twierdzy Marynarki Wojennej Skaramanga odbyła się ceremonia chrztu i wprowadzenia do służby w Marynarce Wojennej Republiki Greckiej nowo zbudowanego szybkiego okrętu patrolowego z uzbrojeniem rakietowym Ipopliarchos Wlachakos.

Ipopliarchos Wlachakos (transliteracja angielska Ypoploiarchos Vlachakos, pol. Porucznik Wlachakos) to siódmy, ostatni okręt typu Super Vita, znanego lokalnie jako Ipopliarchos Rusen (transliteracja angielska Ypoploiarchos Roussen). Zamyka on program, który zaliczył poważne opóźnienia.

Program modernizacji greckiej floty okrętów rakietowych z końca lat 90. obejmował pierwotnie budowę trzech jednostek i został zainicjowany umową w styczniu 2000 roku. Budowa odbywała się w stoczni Nafpijikies & Wiomichanikies Epichirisis Elefsinas S.A., natomiast brytyjska firma Vosper Thornycroft (obecnie BAE Systems Surface Ships) dostarczyła projekt Super Vita, wsparcie logistyczne i wyposażenie okrętów. W sierpniu 2003 i we wrześniu 2008 roku skorzystano z opcji, które przewidywały nabycie kolejnych czterech jednostek, przy czym ostatni okręt miał zostać oddany do użytku w 2015 roku. Prototyp wszedł do służby w grudniu 2005 roku. Ze względu na poważne problemy finansowe stoczni i całego państwa greckiego nastąpiło wieloletnie opóźnienie w budowie kolejnych okrętów.

Jednostki serii noszą nazwy upamiętniające greckich oficerów niższych stopni poległych w walce. Okręt rakietowy Ipopliarchos Wlachakos (P 79) został nazwany na cześć por. Panagiotisa Wlachakosa, drugiego pilota śmigłowca AB212, który w styczniu 1996 roku poległ w akcji wraz z por. Christodoulosem Karatanasisem (tego upamiętniono nazywając szóstą Super Vitę) i st. bsm. Hektorem Yialopsosem podczas kryzysu grecko-tureckiego w Imia (grupa dwóch niezamieszkanych wysp na Morzu Egejskim).

Jednostki typu Super Vita (Roussen) mają kadłub wykonany jest ze stali i nadbudówkę ze stopów aluminium. Wypierają 670 ton i mierzą 61,9×9,5×2,8 m. Do napędu wykorzystano cztery silniki wysokoprężne MTU 16V595 TE90, zapewniające prędkość: 34,5 węzła. Uzbrojenie tworzy osiem pocisków MBDA MM40 Exocet Block 2, 76,2 mm armata Leonardo Super Rapido, dwie 30 mm armaty Leonardo, system rakietowy obrony bezpośredniej RAM. Załogę stanowi 45 osób.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc