Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

GAO odrzuca protest dotyczący rozstrzygnięcia programu FLRAA

Fot. Bell Textron

6 kwietnia GAO (Government Accountability Office) wydał werdykt na protest złożony przez konsorcjum Sikorsky-Boeing w sprawie rozstrzygnięcia programu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft), który ma zastąpić obecnie eksploatowane wielozadaniowe śmigłowce Lockheed Martin UH-60 Black Hawk.

Decyzja urzędników GAO, będącym amerykańskim odpowiednikiem NIK, wznawia procedury związane z realizacją umowy. Przypomnijmy 5 grudnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych rozstrzygnął konkurs mający wyłonić dostawcę wielozadaniowych wiropłatów nowego pokolenia – ostatecznie został nim Bell Textron, który zaoferował samolot transportowy pionowego startu i lądowania bazujący na doświadczeniach V-22 Osprey. W celu prezentacji możliwości Bell Textron zbudował demonstrator technologii V-280 Valor, który ma być fundamentem nowej konstrukcji.

Bazowa umowa, badawczo-rozwojowa, ma kosztować budżet Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych 1,361 mld USD i ma zostać zakończona do kwietnia 2031 roku. Fundusze będą wykorzystywane do dalszych prac projektowo-rozwojowych, dodatkowo Bell Textron ma prowadzić budowę wirtualnego prototypu – tego typu procedura ma ułatwić ewentualne poprawki i modyfikacje na etapie produkcji podzespołów. Dostawy seryjnych maszyn mają rozpocząć się około 2030 roku. Poza armią amerykańską FLRAA może stać się odpowiedzią na zapotrzebowanie sojuszników – wśród państw, które są zainteresowane programem można wymienić Wielką Brytanię, Włochy oraz Norwegię. Dodatkowo nie można wykluczyć, że FLRAA stanie się podstawą dla następcy dla wielozadaniowych śmigłowców pokładowych MH-60R/S Seahawk oraz transportowych Bell UH-1Y Venom.

FLRAA jest pierwszym projektem wiropłatów nowej generacji, które w przyszłości mają wejść na uzbrojenie amerykańskich sił zbrojnych. Obecnie drugim programem znajdującym się na etapie rywalizacji przetargowej, dotyczącej wyboru finalisty, jest FARA (Future Attack and Reconnaissance Aircraft). Powyższy projekt zakłada zamówienie śmigłowca rozpoznawczo-bojowego, który w strukturach US Army ma wspierać AH-64E Guardian i wypełnić lukę po wycofanych z linii Bell OH-58D Kiowa Warrior.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc