Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Formalny start programu NMH

Wielka Brytania rozpoczęła przetarg NHM, którego celem jest zakup do 44 śmigłowców, które zastąpią m.in. Pumy. Fot. Crown Copyright

18 maja na stronach rządu brytyjskiego ogłoszono postępowanie przetargowe NMH (New Medium Helicopter), zakładające zakup floty nowych wielozadaniowych śmigłowców transportowych przeznaczonych dla brytyjskich sił zbrojnych.


Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, program NMH ma obejmować zakup do 44 wiropłatów nowego typu, które wraz z pakietem dodatkowym (obejmującym dwa symulatory misji, szkolenia dla załóg oraz personelu obsługi naziemnej, pakiet części zamiennych, zestaw urządzeń do obsługi naziemnej, wsparcie logistyczne). Przewidziany budżet opiewa na kwotę od 900 mln do 1,2 mld GBP, a liczba spodziewanych oferentów została określona na pięciu. Według zapisów, realizacja umowy na zostać zakończona w okresie 8 lat od podpisania kontraktu, a udzieleniu zamówienia będzie stosowana procedura negocjacyjna – dokładana lista podmiotów zakwalifikowanych do składania ofert ostatecznych zostanie upubliczniona 30 września bieżącego roku, kiedy upływa termin wystosowania zaproszeń przez stronę rządową. Potencjalni oferenci mogą zgłaszać się do 20 czerwca 2022 roku.

Według dostępnych przekazów medialnych, zainteresowanie programem NMH wyrażają czołowi producenci zachodni: Leonardo, Airbus, Lockheed Martin. Dodatkowo grono, potencjalnych, oferentów może objąć firma AceHawk Aerospace, która chce zaoferować używane śmigłowce rodziny UH-60 Black Hawk poddane konwersji według wymagań klienta. Obecnie brak informacji o zainteresowaniu programem przez firmy Bell oraz Boeing. Spośród trzech firm, które rozpoczęły działania marketingowe wcześniej wiadomo, że Leonardo promuje model AW149, Airbus H175M, a Lockheed Martin S-70M Black Hawk, które są produkowane w Mielcu.

Program NMH ma pozwolić na zastąpienie obecnie eksploatowanych śmigłowców Aérospatiale Puma, a także Bell 212, Bell 412 oraz Airbus Dauphin. W ostatnich latach Brytyjczycy wyrażali zainteresowanie udziałem w programie FLRAA, jednak ramy czasowe tego ostatniego mogą sugerować, że konstrukcja wybrana w powyższym projekcie może stać się następcą dla obecnie eksploatowanych Leonardo AW101 Merlin.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Formalny start programu NMH”

  1. Kolejna szansa Mielca,a już niedługo finał przetargu w programie Armed Overwatch- potencjalnie 75 samolotów MC-145B.
    Trzymam kciuki.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc