Zaloguj

Europejskie nowości F-35A Lightning II

Pierwszy duński F-35A Lightning II w czasie dziewiczego lotu. Fot. Lockheed Martin

9 marca miały miejsce dwa ważne wydarzenia programu Lockheed Martin F-35 Lightning II związane z realizacją projektów w Europie.

W Fort Worth w Teksasie dokonano oblotu technicznego pierwszego egzemplarza samolotu F-35A Lightning II przeznaczonego dla Sił Powietrznych Danii. Tym samym jest to piąte europejskie państwo, które wkrótce odbierze wielozadaniowe maszyny bojowe 5. generacji produkowane przez korporację Lockheed Martin. Egzemplarz o numerze taktycznym L-001 i pochodzi z 8. partii wstępnej. Zgodnie z planem, w kwietniu tego roku ma zostać przebazowany do bazy lotniczej Luke w Arizonie, gdzie dołączy do międzynarodowego ośrodka szkolenia pilotów oraz personel obsługi naziemnej. Obecnie szkolą się tam już Duńczycy - pierwszy pilot wykonał samodzielny lot 14 stycznia bieżącego roku. Według planów mają tam trafić cztery samoloty. Łącznie Dania zamówiła dla Flyvevåbnet 27 samolotów F-35A Lightning II, które zastąpią do 2026 roku obecnie eksploatowane Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falcon. Ich macierzystą bazą będzie Skrydstrup, gdzie obecnie toczą się prace modernizacyjne. Według harmonogramu, pierwsze F-35A trafią tam w 2023 roku. Pełna gotowość operacyjna ma zostać ogłoszona w 2027 roku.

Z kolei w Niderlandach świętowano przekroczenie 1000 godzin wylatanych przez pilotów Sił Powietrznych tego kraju na samolotach F-35A Lightning II. Symboliczne przebicie powyższej granicy miało miejsce w czasie lotu treningowego formacji czterech maszyn stacjonujących w bazie lotniczej Leeuwarden. Obecnie niderlandzkie lotnictwo wojskowe dysponuje szesnastoma F-35A – osiem z nich stacjonuje w Luke w Arizonie, a pozostałe w Leeuwarden. Dotychczas rząd tego kraju zamówił 46 egzemplarzy. W ciągu najbliższych miesięcy można spodziewać się podpisania kontraktu na kolejnych sześć. Nie jest wykluczone, że w następnych latach liczba F-35A Lighting II niderlandzkiego lotnictwa wojskowego będzie rosnąc - docelowe zapotrzebowanie określono bowiem na 85 sztuk. Obecnie Holandia jest jedynym europejskim użytkownikiem, który nie wykorzystuje dostępnych maszyn do działań operacyjnych.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc