Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych uruchamia zakupy seryjnych MH-139A Grey Wolf

Fot. USAF

7 marca koncern Boeing poinformował o podpisaniu umowy, o wartości 285 mln USD, w sprawie dostawy pierwszej transzy seryjnych wielozadaniowych śmigłowców MH-139A Grey Wolf. Ich dostawy mają rozpocząć się w 2024 roku.

Pierwsza partia produkcyjna obejmuje trzynaście egzemplarzy wraz z pakietem wsparcia fabrycznego. Maszyny dołączą do czterech przedseryjnych MH-139A Grey Wolf, które były wykorzystywane do prób oraz certyfikacji. W sierpniu 2022 roku zostały formalnie dostarczone użytkownikowi – US Air Force i trafiły do bazy Duke Field na Florydzie, gdzie są prowadzone testy operacyjne oraz przygotowywanie procedur użycia. Łącznie, w ramach programu planowany jest zakup 84 egzemplarzy MH-139A Grey Wolf, które zastąpią w linii obecnie eksploatowane Bell UH-1N Huey. Głównym zadaniem stojącym przed flotą MH-139A jest zabezpieczenie infrastruktury wyrzutni międzykontynentalnych pocisków balistycznych, a także transportu ważnych osobistości. Dodatkowo mają wspierać służby poszukiwawczo-ratownicze w stanach Montana, Wyoming, Północna Dakota, Kolorado oraz Nebraska. Część floty ma stacjonować w Japonii.

Niejako w cieniu prób i testów, a także pierwszego kontraktu produkcyjnego na 13 nowych MH-139A, Departament Obrony poinformował, że warsztaty remontowe FRCE (Fllet Readiness Center East) mieszczące się w bazie Cherry Point w stanie Karolina Północna zostały certyfikowane jako główne centrum serwisowe dla MH-139A Grey Wolf w strukturach amerykańskich sił zbrojnych. Powyższa decyzja została upubliczniona 6 marca.

MH-139A Grey Wolf to wynik kooperacji koncernów Boeing oraz Leonardo. Konstrukcja bazuje na wielozadaniowym śmigłowcu AW139 – w ramach podziału prac, Leonardo realizuje proces montażu ostatecznego bazowego wiropłata w zakładach w Filadelfii, a później jest on dostarczany do Boeinga (także w Filadelfii) w celu montażu wyposażenia militarnego zgodnego z wymaganiami użytkownika. Dla programu AW139 zdobycie kontraktu w Stanach Zjednoczonych to największy sukces marketingowy w segmencie wojskowym. Dotychczas koncern Leonardo dostarczył klientom na całym świecie ponad 1130 egzemplarzy, z czego około 25% trafiło do sił zbrojnych państw świata. Ważnym elementem programu są należące do koncernu Leonardo zakłady WSK PZL Świdnik S.A., które są głównym dostawcą struktur kadłubowych.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc