27 października rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia, major Krzysztof Płatek, w odpowiedzi na pytania wystosowane przez redakcję ZBiAM przekazał aktualne informacje dotyczące realizacji programu modernizacji czterech śmigłowców W-3 Sokół do standardu W-3WA SAR.
Powyższa umowa została podpisana pomiędzy należącymi do koncernu Leonardo WSK-PZL Świdnik S.A. oraz Inspektoratem Uzbrojenia we wrześniu 2019 roku. Ma ona wartość 99,5 mln PLN brutto i zakładano, że wiropłaty trafią do zamawiającego w latach 2021-22. Dotychczas gestor nie poinformował do jakich jednostek trafią zmodernizowane śmigłowce - będą to Grupy Poszukiwawczo-Ratownicze Sił Powietrznych, które stacjonują na terenie 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie (1. GPR), 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim (2. GPR) oraz 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie (3. GPR). Wszystkie włączono w skład 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Najprawdopodobniej zastąpią eksploatowane obecnie Mi-8, których resursy wyczerpują się, a Ministerstwo Obrony Narodowej nie planuje zakupu następców podobnej klasy.
W czasie obrad Sejmowej Komisji Obrony Narodowej z wiosny bieżącego roku wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz poinformował, że pierwszy egzemplarz trafi do eksploatacji w lipcu bieżącego roku. Ostatecznie nie udało się zrealizować prac w terminie. Jak informuje major Krzysztof Płatek, w ramach realizacji umowy na przeprowadzenie modernizacji czterech śmigłowców W-3 do wersji W-3WA SAR, z przyczyn technicznych opóźnieniu uległa dostawa pierwszego śmigłowca, którą przewidziano na lipiec br. Obecnie trwa odbiór tego śmigłowca. Zgodnie z warunkami umowy, Wykonawca powinien dostarczyć w bieżącym roku drugi zmodernizowany śmigłowiec W-3WA, natomiast dostawy trzeciego oraz czwartego śmigłowca przewidziano do końca października 2022 r.
Modernizacja powyższych śmigłowców to największy projekt realizowany siłami WSK-PZL Świdnik S.A.. Niestety, pomimo szumnych zapowiedzi, nie wdrożono projektu gruntownej modernizacji dużej liczby W-3 Sokół do wersji W-3WA WPW. Obecnie należące do koncernu Leonardo zakłady na Lubelszczyźnie promują projekt budowy nowego wielozadaniowego śmigłowca - AW139W.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
jakie W-3WA WPW ? jakie AW139W ? Przecież to włsokie bajdurzenia Leonardo, co przez 2 lata nie potrafią założyć wyciągarki i wstawić noszy do Sokoła i to za 25 mln PLN/szt. Przez 2 lata nie potrafią zrobić prostej sanitarki - Wielcy fachowcy z Leonardo.
Nawet dla TOPRu nie ma widoku na nowy śmigłowiec W-3 Sokół bądź drugi głęboko zmodernizowany a obecny mocno wyeksploatowany jednak w przypadku wojska polskiego potrzeby są dużo większe i problem będzie tylko narastał a koncern Leonardo bądź każdy inny zagraniczny zadba o to abyśmy nie byli samodzielni w tej dziedzinie i pozyskali tylko nowe obce konstrukcje.
Należy wykluczyć Leonardo z programów Perkoz,Kondor i Kruk ze względu na naruszenie warunków umowy