Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Chiny trenują nocne operacje z wykorzystaniem bazy pływającej

Chiński pół-zanurzalny okręt do przewozu ładunków wielkogabarytowych Yinmachu (834) typu Modified Hansa Sonderberg transportuje poduszkowiec desantowy Typu 728. Fot. Li Jia (eng.chinamil.com.cn)

8 września chińskie media rządowe poinformowały o przeprowadzeniu zintegrowanego szkolenia nocnego z wykorzystaniem bazy pływające w postaci półzanurzalnej jednostki do przewozu ładunków wielkogabarytowych Yinmahu (834).

W ćwiczeniu tego typu, po raz pierwszy zrealizowanych w Marynarce Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, wykorzystano jeden z dwóch posiadanych półzanurzalnych okrętów typu Modified Hansa Sonderberg (NATO-wska klasyfikacja, oryginalna chińska nie została ujawniona).

Yinmahu do służby wszedł w 2019 roku, podczas gdy prototypowy Donghaidao (868) do służby wprowadzono 10 lipca 2015 roku. Scenariusz wspomnianego ćwiczenia zakładał „niespodziewaną” mobilizację wskazanej jednostki transportowej, która otrzymała polecenie przejścia w nieznany dla załogi rejon odległy o ok. 1000 Mm od miejsca jej stałej dyslokacji. Po osiągnięciu wyznaczonej pozycji okręt miał się zanurzyć i przyjąć na pokład trzy niewielkie jednostki pływające. Operację tę zrealizowano w godzinach nocnych przy silnym wietrze i przy wzburzonym morzu.

Okręty typu Modified Hansa Sonderberg zbudowane zostały w stoczni CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding Co., Ltd. w Kantonie i legitymują się wypornością pełną 23 000 ton przy wymiarach 175,5 x 32,3 m. Na śródokręciu znajduje się pokład ładunkowy o wymiarach 100 x 30 m, powierzchni użytecznej 3000 m2. Na czas załadunku jednostka zanurza się na taką głębokość, by pokład transportowy znajdował się ok. 6 m poniżej powierzchni morza. Dopuszczalne obciążenie pokładu umożliwia transport nawet tak dużych jednostek jak poduszkowce desantowe proj. 958/Typu 728. Wskazanie na ten konkretny rodzaj jednostki do transportu nie jest przypadkiem, PLAN oficjalnie jako jedno z zadań tych jednostek wymienia transport właśnie tego typu poduszkowca desantowego, którego zasięg wynoszący ok. 350 Mm jest niewystarczający by dotrzeć do spornego rejonu (m.in. Wyspy Spratly na Morzu Południowochińskim). Poduszkowce tego typu są także zbyt duże na transport w niecce doku eksploatowanych w PLAN okrętów desantowych – doków.

Chińska Republika Ludowa zakupiła cztery jednostki proj. 958 w Ukrainie w 2009 roku, przy czym pierwsze dwa okręty (numery burtowe 3325 i 3326) zbudowano całkowicie w stoczni Morie w Teodozji i przekazano Marynarce Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej odpowiednio w 2013 i 2014 roku. Kolejną parę zbudowano już lokalnie na bazie udzielonej licencji i transferu technologii (numery 3327 i 3328) i przekazano odbiorcy, pod oznaczeniem typ 728, odpowiednio w 2014 i 2017 roku. Obecnie w Kraju Środka realizowana jest budowa tych jednostek całkowicie w oparciu o własny przemysł (zbudowano co najmniej dwa poduszkowce o numerach burtowych 3260 i 3261, Chiny kontynuują budowę największych poduszkowców świata/ZBiAM.pl). Przy wyporności pełnej 555 ton i wymiarach 57,3 x 25,6 x 1,6 m (w położeniu wypornościowym), może on przetransportować do trzech czołgów podstawowych lub do 10 transporterów kołowych ewentualnie do 360 w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub do 150 ton ładunku. Prędkość maksymalna wynosi 63 węzły (bez ładunku) i do 55 węzłów z pełnym obciążeniem, przy której może on przebyć odległość do 300 Mm. O ile napęd okrętów proj. 958 stanowią turbiny gazowe ukraińskiej produkcji typu MT-70, tak w przypadku jednostek budowanych w chinach ich miejsce zajęły lokalne turbiny typu QC-70.

Nowo zaobserwowane Zubry charakteryzują się kilkoma modyfikacjami w stosunku do wcześniejszej czwórki. Z tych zewnętrznych należy wspomnieć o instalacji radiolokacyjnego systemu kierowania ogniem typu H/LJP-347G na dachu sterówki, w miejscu dotychczas zajmowanym przez głowicę optoelektroniczną HEOS 300. Inną zmianą jest przesunięcie armat H/PJ-13 kal. 30 mm bliżej dziobu w miejsce zajmowane do tej porty przez podnoszone spod pokładu wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych MS-227 Ogon kal. 140 mm. Poduszkowce typu 728 wraz z mniejszymi typu 726 (lokalna kopia amerykańskich LCAC) stacjonują m.in. w bazie w miejscowości Sanya nad Morzem Południowochińskim. Obecnie trwa budowa kolejnej bazy dla poduszkowców, w pobliżu miejscowości Zhanjiang również nad Morzem Południowochińskim.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc