13 maja Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii upubliczniło szczegóły dotyczące zakupu czternastu wielozadaniowych śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook. Nowe maszyny mają zastąpić sporą część wyeksploatowanych wiropłatów tego typu – co ważne nie w stosunku 1:1.
Zgodnie z upublicznionymi informacjami będą to pierwsze eksportowe CH-47F Chinook Block II, które dotychczas są zamawiane przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w wersji MH-47G dla Sił Specjalnych. Brytyjskie maszyny otrzymają standardowe wyposażenie kabiny pilotów, składające się z zestawu Collins Aerospace Common Avionics Architecture System. Dodatkowo, wzorem choćby Kanady, śmigłowce otrzymają zwiększoną pojemność zbiorników paliwa w powiększonych sponsonach. Dostawy mają rozpocząć się w 2026 roku. Kontrakt jest wart 1,4 mld GBP i będzie realizowany poprzez amerykańską procedurę FMS.
Zgodnie z dotychczasowymi informacjami płynącymi z Londynu, nowe CH-47F Chinook ER mają pozwolić na zastąpienie najstarszych CH-47 Chinook znajdujących się w brytyjskich siłach zbrojnych. Większość komentatorów wskazywała, że będzie to oznaczać utrzymanie liczby 60 wiropłatów. Ostatecznie tak się nie stanie i flota CH-47 będzie ograniczona do 51 egzemplarzy. Siedem maszyn przekroczyła już 40 lat służby, a kolejnych 13 39.
Dla Boeinga kontrakt z Brytyjczykami to spory sukces i możliwość złapania przysłowiowego oddechu. Brak decyzji amerykańskich władz federalnych o rozpoczęciu procesu modernizacji CH-47F Chinook do standardu Block II powoduje, że linii montażowej w Filadelfii grożą ograniczenia produkcyjne bądź zamknięcie. Dodatkowo Boeing nie pokonał korporacji Lockheed Martin w Izraelu, gdzie obaj konkurenci walczyli o zamówienie na około 20 ciężkich śmigłowców transportowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu