Armia Stanów Zjednoczonych (US Army) chce ponowić program testów w locie ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Block II. Kolejny cykl prób ma pozwolić na zgromadzenie dodatkowych danych przed przyznaniem ewentualnego kontraktu na rozpoczęcie produkcji wersji Block II.
Od stycznia 2020 r. trzy egzemplarze testowe EMD (EMD – Engineering and Manufacturing Development) wylatały już łącznie 450 godzin. Na początku stycznia br. ujawniono problemy z nowymi łopatami wirników typu ACRB (Advanced Chinook Rotor Blade). Łopaty posiadają nowe, skośne końcówki, nowy profil oraz zwiększoną skrętność. Ogółem wersja Block II z wirnikami ACRB ma udźwig większy o 1800 kg niż wersja podstawowa CH-47F. Zeszłoroczne testy wykazały jednak, że łopaty generują zbyt duże wibracje podczas pracy na ziemi, w zawisie oraz locie postępowym. Mogą one przyczyniać się do problemów fizjologicznych oraz zmęczenia załóg. Boeing wdraża obecnie odpowiednie modyfikacje mające zaradzić temu problemowi. W marcu br. producent rozpoczął też nowy cykl testów wirników na hamowni.
Oddzielnym problemem była mniejsza niż zakładano odporność samouszczelniających się zbiorników paliwa na ostrzał z małokalibrowej broni strzeleckiej. Jest to kwestia, którą Boeing miał skorygować przed testami z użyciem uzbrojenia pokładowego. Zmodyfikowane zbiorniki są obecnie testowane na poligonie w Aberdeen.
W lutym br. armia miała zamiar rozpocząć tzw. wstępne testy użytkownika dla śmigłowca CH-47F Block II. Po nich miały zostać przeprowadzone próby z użyciem uzbrojenia pokładowego. Obecnie, w związku ze wznowieniem testów w powietrzu, kolejne etapy fazy inżynieryjno-rozwojowej programu (EMD) będą musiały zostać zrealizowane w późniejszych terminach.
Program modernizacji śmigłowców CH-47F do standardu Block II ma burzliwy przebieg. W 2020 r. armia nie zarezerwowała na kontynuowanie programu żadnych funduszy. Był to sygnał, że woli zrezygnować z modernizacji Block II, która pochłania fundusze potrzebne na finansowanie programów FARA oraz FLRAA – budowy nowych platform zwiadowczych i desantowych. Decyzji tej sprzeciwił się Kongres, który przeznaczył dodatkową pulę blisko 320 milionów USD na kontynuację programu i modernizację pierwszych pięciu egzemplarzy CH-47F do nowego standardu.
W kwietniu br. armia miała podjąć decyzję o rozpoczęciu produkcji wersji Block II. Termin ten zostanie z pewnością przesunięty. Boeing jest przekonany, że pomimo opóźnienia programu, pierwszy kontrakt na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej (LRIP) otrzyma w roku fiskalnym 2021. Zgodnie z planem pierwsze śmigłowce CH-47F Block II mają zacząć wchodzić na uzbrojenie US Army w 2025 r.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu