Przyjęty w 2013 r. Program modernizacji technicznej Sił Zbrojnych na lata 2013–2022 mówi m.in. o zastąpieniu bojowych wozów piechoty BWP-1 i czołgów T-72M1 nową „uniwersalną modułową platformą gąsienicową”. Chodzi o nowy bwp Borsuk i tzw. wóz wsparcia bezpośredniego (WWB) Gepard. Do tego dochodzą wszelkie potrzebne wersje specjalistyczne, a modułowość „platformy” oznaczałaby wspólne podwozie, czyli de facto jedną rodzinę pojazdów, różniących się konstrukcją kadłuba w zależności od wersji, ale z ujednoliconym zawieszeniem i układem napędowym. Całość byłaby raczej lekką konstrukcją, gdyż wobec Borsuka postawiono wymóg pływalności „z marszu". Wymóg absurdalny, ale w polskich warunkach „nieśmiertelny”. Tymczasem w Niemczech hołduje się odmiennej koncepcji – zarówno czołgi, jak i gąsienicowe bojowe wozy piechoty oraz transportery kołowe należą do jednych z najcięższych pojazdów w swoich kategoriach. Można było przekonać się o tym 10 i 11 maja podczas tegorocznej odsłony Rheinmetall Land Forces Symposium, gdzie wystawiono wszystkie niemieckie pojazdy pancerne, współprodukowane lub modernizowane przez Rheinmetall Defence, tak dla Bundeswehry, jak i na eksport. Z polskiego punktu widzenia Sympozjum było niezwykle interesujące, gdyż dawało wgląd w najnowsze rozwiązania techniczne opracowane przez Rheinmetall z myślą o modernizacji Leoparda 2, wszak polskie wozy będą doprowadzane do standardu Leopard 2PL właśnie z pomocą Rheinmetall Defence (więcej w WiT 1 i 3/2016). Poza tym na Sympozjum poruszono zagadnienia związane z konstrukcją i eksploatacją SPz Puma, czyli najnowocześniejszego zachodniego bojowego wozu piechoty. W szerszym wymiarze Sympozjum dawało wgląd w kondycję i trendy panujące obecnie w przemyśle jednego z tradycyjnych zachodnioeuropejskich liderów na polu broni pancernej.
Rheinmetall Defence skupia grupę spółek zajmujących się m.in. opancerzeniem (np. Rheinmetall Chempro GmbH i IBD Deisenroth), gładkolufowymi armatami czołgowymi oraz automatycznymi średniokalibrowymi wraz z amunicją do nich (Rheinmetall Waffe Munition GmbH), optoelektroniką i systemami kierowania ogniem (np. Rheinmetall Defence Electronics GmbH), systemami samoobrony pojazdów pancernych (np. Rheinmetall Waffe Munition GmbH, Rheinmetall Chempro GmbH, ADS Gesellschaft für aktive Schutzsysteme mbH), a także zdalnie sterowanymi stanowiskami uzbrojenia (Rheinmetall Landsysteme GmbH, Rheinmetall Defence Electronics GmbH). Zatem Rheinmetall odpowiada za kluczowe rozwiązania techniczne i technologie w najnowszych pojazdach, ale także oferuje pakiety modernizacyjne do tych starszych, jak czołgi Leopard 2.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu