Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Armatohaubice CAESAR 8×8 na Ukrainie

Na Ukrainę trafiły przekazane przez Danię 155 mm armatohaubice samobieżne na podwoziu kołowym CAESAR. Na zdjęciu część zamkowa działa i tylna część podwozia Tatra 815-7 8×8. Fot. Internet

16 maja w sieci opublikowano filmy wskazujące na to, że na Ukrainę dotarła co najmniej część spośród przekazanych przez Danię 155 mm armatohaubic samobieżnych na podwoziu kołowym CAESAR 8×8.

Filmy pokazują niewiele, na żadnym kadrze nie jest widoczne całe działo, stanowią jednak dowód na to, że co najmniej część 155 mm armatohaubic samobieżnych Nexter CAESAR na podwoziu Tatra 815-7 8×8 dotarła na Ukrainę. Minister Obrony Ukrainy Ołeksij Reznikow już pod koniec kwietnia dziękował władzom Królestwa Danii za przekazanie dział samobieżnych. Warto odnotować szczególnie dwie rzeczy ‒ historię dostawy i konfigurację duńskiego CAESAR-a.

Dania zamówiła 19 armatohaubic samobieżnych CAESAR w latach 2017-2019 w dwóch partiach ‒ 15 i 4 działa. Miały one zastąpić do 2023 r., zakupione w Stanach Zjednoczonych w latach 1963-1970, 155 mm haubicoarmaty samobieżne M109A3, używane przez dywizjon artylerii 1. Brygady. Już po wybuchu wojny na Ukrainie, a przed zakończeniem dostaw dział z Francji (sic!), we francuskich mediach pojawiły się doniesienia o zamiarze przekazania produkowanych na zamówienie Danii dział samobieżnych CAESAR, ale... przez Francję! 1 października 2022 r. informowano, że sprawa była była już przedmiotem konsultacji między Paryżem a Kopenhagą. 19 stycznia 2023 r. Ministerstwo Obrony Królestwa Danii poinformowało o decyzji odnośnie losu dział ‒ wszystkie miały trafić na Ukrainę. Równolegle poinformowano o uruchomieniu procesu pilnego zakupu podobnego systemu artyleryjskiego ‒ finalnie okazał się nim izraelski Elbit ATMOS (rekomendację ogłoszono 26 stycznia, umowa została zawarta prawdopodobnie 2 marca). Co ciekawe, w Danii sprawa zakupu budziła żywe emocje ‒ niektórzy eksperci wskazywali, że pośpiech w trakcie finalizacji wyboru izraelskiej oferty był zbyt duży i mógł się odbić negatywnie na duńskim interesie narodowym.

Co do samej konfiguracji, duńskie CAEASAR-y różnią się istotnie od francuskich, również dostarczanych na Ukrainę. Część artyleryjska nie różni się znacząco, ale odmienny jest nośnik. Jest nim samochód ciężarowy Tatra 815-7 w układzie 8×8, z opancerzoną czteroosobową, czterodrzwiową kabiną. Zapas amunicji został zwiększony do 36 kompletów pocisków i modułowych ładunków miotających. Francuska wersja na samochodzie Renault Sherpa 5 w układzie 6×6 przewozi jedynie 18 kompletów nabojów. Wszystkie te zmiany oznaczały jednak znaczny wzrost masy ‒ z 17,7 do 30,2 t (maksymalnie).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc