25 kwietnia szwedzki koncern Saab poinformował o dostarczeniu Zjednoczonym Emiratom Arabskim czwartego egzemplarza samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye.
Dostawa maszyny miała miejsce 18 kwietnia, a samolot dołączył do trzech innych używanych od 2020 roku. Jednocześnie to początek dostaw samolotów, które zostały zamówione przez Zjednoczone Emiraty Arabskie w ramach drugiej transzy w 2021 roku. Łącznie powyższy użytkownik będzie dysponować pięcioma egzemplarzami, co w znaczny sposób zwiększy potencjał operacyjny całych sił zbrojnych tego państwa.
Dotychczas koncern Saab uzyskał zamówienia na siedem samolotów GlobalEye – pięć z nich trafi do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (dotychczas dostarczono cztery z nich), a dwa do Szwecji (kontrakt obejmuje jeszcze opcjonalny zakup dwóch kolejnych). Szwedzki producent promował swoje rozwiązanie także w pracach nad następcami E-3 Sentry we wspólnej jednostce NATO (ostatecznie wybrano Boeing E-7A Wedgetail). W kwietniu bieżącego roku okazało się, że jeden z posiadanych egzemplarzy (być może dostarczony) został wykorzystany do prób, które realizowano przez francuski ośrodek Centre d'Essais des Matériels Aéronautiques. Ma to związek z planami DGA dotyczącymi zakupu następców dla czterech posiadanych Boeing E-3F Sentry.
Najprawdopodobniej Saab będzie promować swoje rozwiązanie także w Polsce, co jest z wiązane z długofalowymi planami rozbudowy potencjału Wojska Polskiego. Obecnie do linii wdrażany jest pierwszy (używany) Saab 340AEW&C, jednak eksploatacja pary samolotów tego typu nie będzie trwać dłużej niż około dziesięć lat. Z tego też względu prowadzone są prace nad wyborem docelowej konstrukcji, a wśród rozważanych opcji wymienia się zarówno GlobalEye oraz produkty amerykańskie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu