Podczas odbywającego się w Kielcach, od 3 do 6 września Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) 2024 na stoisku szwedzkiego koncernu Saab prezentowany jest model samolotu wczesnego ostrzegania GlobalEye.
Obecność modelu nie powinna zaskakiwać, gdyż Polska jest obecnie jednym z głównych europejskich celów marketingowych szwedzkiego producenta. Jest to związane z faktem zakupu i wdrożenia do eksploatacji dwóch samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340AEW na okres przejściowy i deklaracji zakupu fabrycznie nowych maszyn tej klasy. Biorąc pod uwagę fakt, że w ramach programu modernizacji 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach planowana jest budowa nowego hangaru postojowo-obsługowego przeznaczonego dla trzech samolotów, nie można wykluczyć, że taka będzie docelowa liczba maszyn nowego typu.
Obecnie Saab jest jednym z dwóch (potencjalnych) dostawców samolotów wczesnego ostrzegania dla Polski. Głównym rywalem wydaje się być Northrop Grumman (E-2D Advanced Hawkeye).
Dotychczas Saab uzyskał zamówienia na osiem samolotów GlobalEye. Pięć sztuk zakupiły Zjednoczone Emiraty Arabskie (dostarczono już cztery z nich), a trzy zamówiła Szwecja. Dodatkowo, według niektórych źródeł, trzecim odbiorcą może stać się Francja, która poszukuje następców dla swoich Boeing E-3 Sentry.
Zakup nowych samolotów wczesnego ostrzegania przez Polskę wpisuje się w projekt budowy narodowego systemu obrony przeciwlotniczej. Poza nimi mowa o rakietowych zestawach przeciwlotniczej, aerostatów, stacji radiolokacyjnych oraz kolejnych odrzutowych maszyn bojowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu