Zakończyła się modernizacja pierwszego z dwóch uniwersalnych niszczycieli śmigłowcowych Kaga (DDH 184) typu Izumo, dostosowująca go do roli lekkiego lotniskowca.
Kaga jest pierwszym okrętem serii, na pokładzie którego przeprowadzono modernizację mającą za zadanie dostosować je do współpracy z samolotami V/STOL Lockheed Martin F-35B Lightning II.
Japoński rząd koncepcję modernizacji obu niszczycieli typu Izumo zatwierdził 18 grudnia 2018 roku. Prace na każdym z okrętów zdecydowano się podzielić na dwa etapy zsynchronizowane z planowanymi okresami remontowymi. W pierwszym najważniejsze prace dotyczą wzmocnienia strukturalnego pokładu lotniczego, by wytrzymał obciążenie wynikające z przyjmowania samolotów, a także zwiększenia jego odporności na oddziaływanie gorących gazów silnikowych z lądujących maszyn. Ponadto zainstalowane mają zostać dodatkowe agregaty prądotwórcze, które zapewnią możliwość obsługi amerykańskich samolotów. Drugi etap jest zdecydowanie łatwiej zauważalny, gdyż obejmie m.in. modyfikację kształtu dziobowej części pokładu startowego. Oryginalnie miał on kształt trapezoidalny, podczas gdy docelowo mają mieć kształt prostokątny, zwiększając tym samym bezpieczeństwo operowania Lightningów II z pokładu. W trakcie tej fazy zmodyfikowane zostały także wewnętrzne pomieszczenia.
30 grudnia 2019 roku Ministerstwo Obrony Japonii (Bōei-shō) zatwierdziło budżet na 2020 rok, w którym ujęto stosowne środki na konwersję obu okrętów. Zgodnie z oczekiwaniami dowództwa Japońskich Morskich Sił Samoobrony, oba okręty już jako pełnoprawne lekkie lotniskowce mają realizować zadania operacyjne począwszy od drugiej połowy 2027 roku.
Wszystkie prace realizowane są w, należącym do koncernu stoczniowego Japan Marine United, zakładzie w Kure w prefekturze Hiroszima. Pierwsza faza modernizacji, na prototypowym Izumo, zrealizowana została w latach 2020–2021 (realizacja drugiej fazy ma rozpocząć się pod koniec bieżącego roku), podczas gdy Kaga do stoczni wszedł w marcu 2022 roku. Prace na DDH 184 zostały jednak zrealizowane w znacznie szerszym niż w oryginalnie planowano zakresie. Trwały one 14 miesięcy i objęły faktycznie wszystkie przedsięwzięcia jakie rozpisano na dwie fazy. Tym samym drugi etap, który zaplanowano na ostatni kwartał 2026 roku, obejmie jedynie pomieszczenia wewnętrzne.
Japonia zamówiła 42 egzemplarze F-35B Lightning II. Zgodnie z zaprezentowaną doktryną samoloty te od 2025 roku bazować mają w bazie Japońskich Powietrznych Sił Samoobrony (Kōkū Jieitai) Nyutabaru na Wyspie Kiusiu. Warto w tym miejscu wspomnieć, że zgodnie z obecną interpretacją artykułu 9. japońskiej konstytucji (Nihon koku kenpō dai kyū-jō) kraj ten nie może posiadać uzbrojenia ofensywnego, w tym: międzykontynentalnych pocisków balistycznych, jakiegokolwiek innego uzbrojenia z głowicami atomowymi, klasycznych lotniskowców i samolotów bombowych.
Przy wyporności pełnej 26 000 ton okręty typu Izumo legitymują się wymiarami 248x38x7,5 m. Dzięki napędowi skonfigurowanego w układzie COGAG z czterema turbinami gazowymi GE/IHI LM2500IEC o łącznej mocy 84 000 kW, jednostki te są w stanie rozpędzić się do prędkości 30 węzłów. Uzbrojenie stricte obronne składa się z dwóch systemów artyleryjskich Raytheon Mk15 Phalanx Block 1B oraz dwóch systemów rakietowych Raytheon SeaRAM. Załoga (w roli śmigłowcowca) składa się z 520 osób. Poza dwoma wspomnianymi już okrętami typu Izumo Japonia dysponuje jeszcze dwoma mniejszymi okrętami tej klasy typu Hyūga (Hyūga DDH 181 i Ise DDH 182 w służbie od 2009 roku o wyporności 19 000 ton).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu