Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Zakupy siłowni jądrowej do francuskiego lotniskowca atomowego

Fot. DGA

Francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA (Direction Générale de l'Armement) ogłosiła, że 26 kwietnia przyznała pierwsze kontrakty firmom zaangażowanym w program budowy lotniskowca atomowego nowej generacji dla Marine nationale.

DGA, we współpracy z CEA (Commissariat a l'Énergie Atomique, cywilna Komisja Energii Jądrowej), zleciła usługi dostaw o długim czasie realizacji w związku z budową lotniskowca nowej generacji PA-Ng (Porte-Avions de Nouvelle génération). Zamówienia dotyczą napędu jądrowego okrętu.

DGA zawarła kontrakty o łącznej wartości 600 mln EUR z firmami Naval Group i Chantiers de l'Atlantique (za pośrednictwem ich spółki joint venture MO-Porte-Avions) oraz TechnicAtome. W ich ramach Naval Group rozpocznie produkcję głównych komponentów kotłów jądrowych, co w szczególności zaangażuje file spółki w w Cherbourgu i Nantes-Indret. Natomiast stocznia Chantiers de l'Atlantique wykorzysta środki na dostosowanie swoich obiektów przemysłowych do fazy budowy PA-Ng w Saint-Nazaire. TechnicAtome, główny wykonawca kotłów jądrowych z siedzibą w Aix-en-Provence, jest odpowiedzialny za ich projektowanie i nadzór przemysłowy nad ich produkcją. Do napędu okrętu posłuży siłownia jądrowa zasilana parą wytwarzaną dzięki pracy dwóch reaktorów wodnych ciśnieniowych typu K22 o mocy cieplnej 220 MW każdy.

Usługi dotyczą napędu jądrowego okrętu, tj. kotłowni, systemów hermetyzacji i konwersji energii pary. Uruchomienie usług o długim czasie realizacji nastąpiło po wstępnych badaniach rozpoczętych w 2018 roku, następnie wstępnym projektowaniu rozpoczętym w 2021 roku, a po tym szczegółowych pracach projektowych, które zainicjowano w kwietniu 2023 roku. Te ostatnie są kontynuowane i doprowadzą do rozpoczęcia budowy lotniskowca nowej generacji, zaplanowanej na okres od końca 2025 do początku 2026 roku.

Lotniskowiec nowej generacji PA-Ng zastąpi eksploatowany obecnie jedyny francuski okręt tej klasy - Charles de Gaulle (R 91), który w tym czasie ma zostać wycofany z czynnej służby.

Na obecnym etapie nie są znane szczegółowe dane techniczne PA-Ng. Szacunki określają wyporność pełną na ok. 75 000 ton, długość całkowitą 310 m, długość na linii wodnej 305 m, szerokość maksymalną 85 m, szerokość na linii wodnej 39 m, zanurzenie konstrukcyjne 10,8 m, zaś powierzchnia pokładu lotniczego ma wynieść 17 000 m2. Dane te wskazują, że będzie to największy europejski okręt wojenny. Lotniskowiec otrzyma amerykańskie katapulty elektromagnetyczne EMALS.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc