13 maja komisarz rządu ds. rozwoju obronności Gáspár Maróth poinformował, że Węgry zamierzają zakupić do bojowych wozów piechoty Lynx KF41 (patrz WiT 9/2020) aktywne systemy obrony StrikeShield produkcji Rheinmetall AG.
Według Marótha, instalacja modułów StrikeShield znacząco poprawi bezpieczeństwo załogi wozu i żołnierzy desantu, dzięki zdolności do zwalczania pocisków przeciwpancernych nieprzyjaciela. Ma to być kluczem do zachowania zdolności bojowych wozu nawet pod intensywnym ostrzałem. Zdaniem węgierskiego urzędnika, Lynxy i ich załogi będą zbyt cenne, by oszczędzać na ich ochronie. Rzeczywiście trudno mówić tu o oszczędności ‒ 218 kompletów osłon StrikeShield ma kosztować węgierskiego podatnika ponad 140 mln EUR wobec całkowitej wartości zamówienia na Lynxy przekraczającej 2 mld EUR.
StrikeShield to aktywny system ochrony pojazdu o rozproszonej architekturze, opracowany przez Rheinmetall Protection Systems GmbH. Jest to specyficzna konstrukcja, łączące w jednym samodzielnym module rozwiązania aktywne i pasywne. Osłony pasywne stanowią równocześnie obudowę modułu, wewnątrz której ukryte są elementy układu ochrony aktywnej. Zewnętrzna obudowa chroni wnętrze przed odłamkami pocisków i ostrzałem z broni strzeleckiej. Detekcja zagrożenia odbywa się za pomocą czujników: radiolokacyjnego (monitoruje otoczenie pojazdu i odpowiada za wstępne wykrycie zagrożenia) i optoelektronicznego (jego rolą jest dokładne namierzenie zagrożenia i przekazanie danych do systemu kierowania ogniem). Następnie pocisk niszczony jest przez efektor. System jest skuteczny przeciwko rakietowej broni przeciwpancernej (granatniki, ppk). Część elementów StrikeShield dzieli z innym aktywnym systemem ochrony Rheinmetalla, Active Defence System (ADS).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Czołgi Rosomaki i Borsuki trzeba wyposażyć w ASO skala jest tak wielka że najlepiej opracować samemu, albo licencja z pełną polonizacją.
Potrzebujemy paru tysięcy nie 13 sztuk jak ościenne mocarstwa😁
Właśnie ciekawostką jest że u nas prowadzono zaawansowane prace nad polskim własnym ASOP w kooperacji m.in z przemysłem ukraińskim i decydenci dziwnym trafem zatrzymali te pracę a moglibyśmy mieć własny suwerenny system aktywnej obrony plus obecne pasywne systemy razem połączone w jeden zestaw przy lepszej cenie niż zachodnie odpowiedniki. Z tego co wiem wstępne próby poligonowe były obiecujące i należy jak najszybciej wznowić prace nad polskim systemem aktywnej obrony pojazdów, który tak bardzo jest potrzebny arniki
Jak już, to NIE 13:tu, a, jak na razie, to 18:tu ASOP'ów dla Leo-2 Bundeswher'y....... ;-)))