Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

USS Pinckney otrzymał najbardziej zaawansowany system walki elektronicznej

USS Pinckney (DDG 91) typu Arleigh Burke Flight IIA wychodzi z San Diego. Wyraźnie widać dodatkowe boczne moduły kryjące rozbudowane zespoły antenowe systemu AN/SLQ-32(V)7. Fot. San Diego Web Cam

7 listopada należącą do koncernu NASSCO (National Steel and Shipbuilding Company) stocznię w San Diego, po prawie dwu letnim remoncie połączonym z modernizacją, opuścił niszczyciel USS Pinckney (DDG 91) typu Arleigh Burke Flight IIA.

Pinckney jest pierwszym niszczycielem tego typu, który otrzymał najnowszą odmianę, standardowego dla okrętów US Navy, systemu walki elektronicznej AN/SLQ-32. Wersja, która zabudowana została na DDG 91 nosi pełne oznaczenie AN/SLQ-32(V)7 i została opracowana w ramach, realizowanego przez koncern Northrop Grumman we współpracy z US Navy, programu modernizacyjnego znanego jako SEWIP (Surface Electronic Warfare Improvement Program). W tym konkretnym przypadku jest to już trzecia wersja opisana jako Block 3. Instalacja tego systemu zdecydowanie wpłynęła na wygląd zewnętrzny okrętu, w odróżnieniu bowiem od poprzednich wersji SLQ-32, anteny wersji (V)7 wkomponowane zostały w strukturę modułu (o wysokości 6,96 m), zainstalowanego pomiędzy parą burtowych anten ścianowych AS-3159 systemu radiolokacyjnego AN/SPY-1D(V).

Najnowsza wersja SEWIP charakteryzuje się m.in.  otwartą architekturą definiowaną programowo SD (Software Defined), dzięki czemu możliwa jest szybka adaptacja systemu do nowych zagrożeń, bez konieczności wyłączenia okrętu z kampanii. Inżynierowie Northrop Grummana podkreślają możliwość wykorzystania AN/SLQ-32(V)7 do realizacji zadań zwiadu elektronicznego (SIGINT) oraz, co nie jest tak oczywiste w przypadku tego typu systemów, do łączności zarówno pomiędzy okrętami jak i innymi platformami w tym powietrznymi lub kosmicznymi. Równie nietypowym rozwiązaniem zaimplementowanym w tej wersji systemu są wykonane z azotku galu (GaN) elementy nadawczo-odbiorcze, dzięki którym system ten posiada także funkcjonalność charakterystyczną dla systemów radiolokacyjnych. Obecnie prowadzone są prace nad implementacją układów sztucznej inteligencji (AI), która mogłaby znacząco przyspieszyć analizę i identyfikację odbieranych sygnałów sondujących, a także przypisywanie ich do odpowiednich banków pamięci. AI umożliwiłaby także automatyczną, i co ważniejsze realizowaną w czasie zbliżonym do rzeczywistego, modyfikację emisji zakłócających w zależności od wykrytego promieniowania elektromagnetycznego (dotyczy to przede wszystkim sytuacji gdy dane sygnały sondujące odbierane są po raz pierwszy).

USS Spruance (DDG 111) oraz Pinckney (DDG 91) w trakcie pobytu w stoczni NASSCO. Na tym zdjęciu można porównać, jakie zmiany w konstrukcji nadbudówki zostały wprowadzone. Fot. NASSCO

USS Pinckney jest 13 okrętem zbudowanym w odmianie Flight IIA (a 41. ogólnie). Zamówiony został 6 marca 1998 roku, położenie stępki miało miejsce 16 lipca 2001 roku, wodowanie 26 czerwca 2002 roku a do służby przyjęty został 29 maja 2004 roku. Od 2018 roku znajduje się on w podporządkowaniu 23. Dywizjonu Niszczycieli z miejscem stałej dyslokacji w bazie morskiej San Diego w stanie Kalifornia. Okręt ten był pierwszym, na którym zaimplementowano modyfikację systemu radiolokacyjnego AN/SPY-1D(V) o nazwie  Littoral Warfare Radar upgrade, zwiększającą możliwości systemu w niezwykle skomplikowanych warunkach panujących w rejonach przybrzeżnych, a która obecnie jest standardem na wszystkich niszczycielach w wersji Flight IIA.

Kontrakt na remont i modernizację DDG 91, o wartości 121,1 mln USD, zawarto 7 czerwca 2021 roku a do stoczni okręt wszedł 17 listopada 2021 roku. Jak zatem widać remont zakończono 10 dni przed czasem. Zgodnie z informacjami oficjalnie upublicznianymi przez Departament Marynarki Wojennej USA, poza DDG 91 podobny zakres prac (określanych jako  DDG Mod.1.5) w niedługim czasie mają przejść także: Chung Hoon (DDG 93), James E. Williams (DDG 95), oraz Halsey (DDG 97). Co warto zauważyć wszystkie należą do pierwszej serii okrętów budowanych w ramach odmiany Flight IIA, a nie najnowszej Flight III. Powodem takiej a nie innej decyzji jest obawa o zbyt dużą ilość „nowości”, które by trafiły na najnowsze okręty, co mogłoby przyczynić się do zwiększonej liczby problemów tzw. wieku dziecięcego. Kolejnym krokiem, jaki podjęty zostanie w przypadku tych czterech okrętów będzie ich doposażenie w system radiolokacyjny AN/SPY-6(V)4, modernizacja oprogramowania systemu AEGIS do wersji Baseline 10 a także instalacja nowego systemu chłodzenia HESC (High-Efficiency Super Capacity). Zakres tych prac określany jest jako DMP2. Także i w tym przypadku Pinckney będzie pierwszym okrętem, odmiany Flight IIA, który otrzyma tę modyfikację, co ma nastąpić w 2026 roku. DDG 93 stosowną modernizację przejść ma w 2027 roku, podczas gdy modernizacje DDG 95 i 97 planowane są na 2028 roku. Instalacja pełnego „pakietu” DDG Mod.2, czyli instalacji wszystkich powyżej wymienionych systemów w ramach jednego postoju na stoczni, w pierwszej kolejności zostanie zrealizowana na: Bainbridge (DDG 96) oraz Sterett (DDG 104), co ma nastąpić w 2029 roku. Łącznie do tego standardu ma być zmodernizowanych 18 jednostek należących do wersji Flight IIA (co ma kosztować amerykańskiego podatnika ponad 17 mld USD).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc