reklama Helikon-Tex

US Navy przywraca kolejną historyczną nazwę

Foto: General Dynamics Electric Boat

13 października Sekretarz Marynarki Stanów Zjednoczonych ogłosił nazwy dwóch kolejnych, zamówionych, okrętów wojennych. W przypadku przyszłego SSN 804 odstąpiono od reguły i otrzyma historyczną nazwę poprzednika z okresu II wojny światowej.

Wielozadaniowy okręt podwodny typu Virginia, który dotychczas krył się jedynie pod oznaczeniem SSN 804, otrzyma nazwę USS Barb - będzie to trzecia jednostka w wersji Block V, która jest nazywana na cześć historycznych okrętów należących w przeszłości do US Navy. Pierwsze dwa będą nazywać się USS Oklahoma i USS Arizona – na cześć pancerników utraconych 7 grudnia 1941 roku w Pearl Harbor.

O ile dwie poprzednie nazwy nie budziły większych kontrowersji, okręty typu Virginia są nazywane (w większości) na cześć poszczególnych stanów. Wcześniej wyjątkami od reguły były tylko USS John Warner (na cześć senatora reprezentującego stan Virginia) oraz USS Hyman G. Rickover (twórca atomowej floty US Navy).

Nowy i przyszły USS Barb będzie trzecim okrętem podwodnym w US Navy nazwanym w ten sposób. Pierwszym był okręt typu Gato wcielony do służby w 1942 roku – w czasie swojej służby posłał na dno 17 jednostek pływających Japończyków (w tym lotniskowiec eskortowy Un'yō). Dodatkowo załoga miała na koncie (jako jedyna) akcje lądową na terytorium Japonii (wysadzenie w powietrze linii kolejowej). Jednostka została wycofana ze służby w 1954 roku - została przekazana do Włoch, gdzie służyła do 1972 roku. Drugi USS Barb wszedł do służby w 1963 roku i był jednym z serii okrętów podwodnych o napędzie atomowym typu Permit. Został wycofany w 1989 roku. W tym czasie pełnił zadania na wodach Oceanu Spokojnego, a także został wykorzystany jako platforma dla prób pocisków manewrujących UGM-109 Tomahawk.

W przypadku drugiej nazwanej jednostki, niszczyciela typu Arleigh Burke kryjącego się dotychczas pod oznaczeniem DDG 137, otrzyma on nazwę USS John F. Lehman. Patronem został 65. Sekretarz Marynarki, który pełnił funkcję w latach 1981-87. Będzie to kolejny przedstawiciel wersji Flight III, który zostanie zbudowany przez stocznię Huntington Ingalls Industries w Pascagoula.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullmagnifiercrossmenulisthighlightindent-increasesort-amount-asc