Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Udany koniec października programu C-295

C-295 przeznaczony dla hiszpańskiego Narodowego Instytutu Technologii Lotniczych w oczekiwaniu na próby i dostawę. Fot. Airbus

26 i 27 października koncern Airbus oraz rząd Indii poinformowali o nowych wydarzeniach związanych z programem budowy oraz rozwoju linii lekkich samolotów transportowych C-295 produkowanych przez europejski koncern.


Pierwszym ważnym wydarzeniem była prezentacja przez koncern Airbus egzemplarza C-295W przeznaczonego dla nowego operatora – hiszpańskiego Narodowego Instytutu Technologii Lotniczych. Maszyna ma służyć jako platforma do prób i testów naukowych, zbierania danych oraz szkolenia załóg lotniczych.

Dzień później Ministerstwo Obrony Indii ogłosiło, że licencyjna linia produkcyjna samolotów C-295W w tym kraju zostanie zlokalizowana w zakładach Tata Advanced Systems Ltd. w Vadodara w zachodnich Indiach (stan Gudźarat). Uroczyste zapoczątkowanie budowy zakładu ma mieć miejsce 30 października bieżącego roku. Zgodnie z planami, spośród 56 zakontraktowanych samolotów 40 zostanie zbudowanych na licencji w Indiach – ich dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2026-31. Obecnie w Hiszpanii rozpoczęto już próby pierwszego egzemplarza seryjnego – dostawa szesnastu sztuk z zakładów Airbusa w Sewilli zaplanowano na lata 2023-25. Nie można wykluczyć, że liczba C-295 w Indiach wzrośnie, gdyż sześć sztuk (w konfiguracji MPA) planuje zamówić Straż Wybrzeża tego kraju.

Tego samego dnia Airbus poinformował o zapoczątkowaniu lotów testowych C-295 z wykorzystaniem mieszanki ekologicznego paliwa alternatywnego (29% składu). Próba została zrealizowana 19 października. Jak wskazuje zespół inżynieryjny, zastosowanie 50% mieszanki paliw alternatywnych nie będzie wymagało żadnych modyfikacji instalacji, natomiast celem głównym jest możliwość wykorzystania 100% mieszanki paliwa alternatywnego.

Jak wskazuje producent, dotychczas klienci na całym świecie zamówili 285 egzemplarzy C-295 różnych wersji spośród których dostarczono 203. Dotychczasowe straty wynoszą dwa egzemplarze (po jednym utraciła Polska oraz Algieria). Obecnie Airbus realizuje umowy z Angolą (3), Indiami (56), Filipinami (2), Tajlandią (1), Kazachstanem (1), Republiką Irlandii (2), Hiszpanią (1), Serbią (2), Kanadą (3) i niezidentyfikowanym klientem (1). Dodatkowo cywilny operator – Stellwagen odebrał dotychczas dwa spośród dwunastu zamówionych egzemplarzy. Co ważne, duża liczba zakontraktowanych maszyn oznacza pracę m.in. dla zakładów Airbus Poland S.A. w Warszawie, gdzie powstają elementy konstrukcyjne oraz inne podzespoły do każdego samolotu rodziny C-295.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc