21 kwietnia koncern Airbus poinformował o podpisaniu kontraktu z władzami Angoli w sprawie dostawy do sił zbrojnych tego państwa trzech samolotów rodziny C-295.
W ramach umowy władze Angoli zamówiły dwa egzemplarz skonfigurowane do roli morskich samolotów patrolowych bazowania lądowego zdolnych do wsparcia misji poszukiwawczo-ratowniczych SAR. Trzecia maszyna z kolei ma trafić do użytkownika w konfiguracji transportowej – wszystkie otrzymają wyposażenie pokładowe produkcji firmy Collins Aerospace (Pro Line Fusion). Angola stała się 38. użytkownikiem samolotów rodziny C-295.
Zainteresowanie władz Angoli zakupem maszyn rodziny C-295 (w szczególności w odmianie patrolowej bazowania lądowego) datuje się na 2018 rok. Wówczas spekulowano, że kontrakt obejmie trzy egzemplarze, wszystkie w takiej konfiguracji. Nowe samoloty mają wzmocnić potencjał dozoru obszarów morskich, które są narażone na nielegalną działalność rybaków. Z kolei transportowy C-295W zwiększy możliwości transportowe na obszarze kraju oraz regionu.
Dotychczas Airbus dostarczył ponad 200 egzemplarzy seryjnych samolotów C-295 w różnych konfiguracjach spośród 283 sprzedanych. Globalna flota wylatała ponad 500 tys. godzin, w tym wiele w czasie działań operacyjnych na obszarze operacji o charakterze bojowym. W bieżącym roku to drugi sukces marketingowy, w lutym dwa C-295W w konfiguracji transportowej zamówiła Serbia. Co ważne, w programie C-295 ważną rolę odgrywają należące do koncernu Airbus zakłady PZL Warszawa-Okęcie, gdzie produkowane są elementy kadłuba oraz inne części przeznaczone do każdego samolotu tego typu. Dodatkowo w Warszawie jest zlokalizowane centrum serwisowe, z którego poza Polską korzystają także inni użytkownicy maszyn tego typu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu