26 stycznia koncern Airbus poinformował o oblataniu nowego egzemplarza doświadczalnego lekkiego samolotu transportowego C-295. Zgodnie z upublicznionym oświadczeniem, maszyna ma posłużyć do dalszego rozwoju konstrukcji maszyn tej rodziny, których dotychczas sprzedano ponad 200 sztuk.
Nowy samolot doświadczalny otrzymał rejestrację EC-295 i dołączy do eksploatowanego od wielu lat EC-296. Powodem tego kroku jest chęć dalszego rozwoju konstrukcji – według komunikatu, nowy egzemplarz doświadczalny otrzymał nową konstrukcję skrzydeł, nowy układ sterowania i zmodyfikowany system łączności satelitarnej. Całość zmian ma pozwolić na automatyczną optymalizację pozycji powierzchni sterowania oraz klap w czasie lotu. W czasie pierwszego lotu C-295 FTB2 (Flight Test Bed 2) spędził w powietrzu około 4 godzin.
Budowa samolotu oraz prace są wynikiem projektów badawczo-rozwojowych realizowanych w ramach europejskich programów Clean Sky 2 oraz Horizon 2020. Zmiany konstrukcyjne wprowadzone w maszynie mają pozwolić na redukcję emisji dwutlenku węgla (o 43%) oraz tlenków azotu (o 70%), a także 45% ograniczenie hałasu w czasie startu. Dane zebrane w prób C-295 FTB2 mogą posłużyć do dalszego rozwoju bazowej konstrukcji, a także być ważnym elementem prac nad cywilnymi samolotami nowej generacji.
Rozwijana od lat linia lekkich maszyn transportowych rodziny C-295 stała się sporym sukcesem koncernu Airbus. Dotychczas program zdobył zamówienia na ponad 200 egzemplarzy seryjnych, które trafiły bądź trafią do użytkowników militarnych na całym świecie. Dodatkowo udało się także wejść na rynek cywilny, gdzie C-295 są używane przez przewoźników cargo m.in. na obszarze Afryki. Ważnym punktem programu jest Warszawa, gdzie znajduje się należąca do Airbus firma PZL Warszawa-Okęcie, produkująca części do wszystkich C-295 dostarczanych przez europejskiego giganta, a także jest jednym z autoryzowanych centrów serwisowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu