W zakładach Airbus Defence & Space w Sewilli w Hiszpanii 9 lipca odbyło się uroczyste przekazanie użytkownikowi samolotu C295 z numerem fabrycznym 200. Maszyna w wersji patrolowo-ratowniczej trafiła do lotnictwa wojskowego Kanady.
CC-295 noszący numer 295508 został oblatany w marcu br. i jest ósmym z 16 egzemplarzy zamówionych w ramach kanadyjskiego programu FWSAR (Fixed-Wing Search and Rescue). Pierwszy samolot tego typu został dostarczony do 19. Skrzydła stacjonującego w Comox na zachodnim wybrzeżu Kanady we wrześniu 2020 r.
Projekt FWSAR zakłada osiągnięcie przez nowe samoloty ratownicze wstępnej gotowości operacyjnej w 2022 r., a pełnej gotowości dwa lata później. Koszty wdrożenia i wsparcia eksploatacji CC-295 przez 11 lat od podpisania umowy (do 2027 r.) mają wynieść 2,4 mld dolarów kanadyjskich. Całkowity koszt projektu do 2042 r. jest szacowany na 4,7 mld USD.
Od oblotu w 1997 r. producent zebrał zamówienia na 215 samolotów C295, są one obecnie eksploatowane przez 34 operatorów wojskowych i cywilnych. Jednym z największych użytkowników typu są polskie Siły Powietrzne, posiadające 16 egzemplarzy w 8. Bazie Lotnictwa Transportowego w Krakowie. C295 są używane m.in. przez wojska lotnicze Hiszpanii, Egiptu, Algierii, Brazylii, Kolumbii, Finlandii, Czech, Indonezji, Kazachstanu, Portugalii i Filipin.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu