Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Tajny program modernizacji Marynarki Wojennej

Wizja artystyczna zbiornikowca paliwowego Supply autorstwa Remontowa Shipbuilding S.A. Fot. Remontowa Shipbuilding

11 marca senator Krzysztof Brejza (Koalicja Obywatelska) opublikował odpowiedź wiceministra obrony Wojciecha Skurkiewicza na pytania skierowane do resortu obrony w sprawie modernizacji Marynarki Wojennej.

W serii pytań z 30 stycznia bieżącego roku senator Brejza pytał o programy jednostek pomocniczych, które kryją się pod kryptonimami Bałtyk (okręt wsparcia logistycznego), Magneto (pływająca stacja demagnetyzacyjna), Transhol (jednostki transportowe, komunikacyjne, holownicze), Supply (zbiornikowiec), Ekotank (barka ekologiczna), Delfin (okręt rozpoznawczy) oraz Hydrograf (okręt hydrograficzny).

W odpowiedzi, datowanej na 9 marca, wiceminister Wojciech Skurkiewicz poinformował, że: stanowiące przedmiot pytań wymagania operacyjne o kryptonimach: Bałtyk, Magneto, Transhol, Supply, Ekotank, Delfin i Hydrograf są dokumentami niejawnymi, w związku z czym zawarte w nich szczegółowe informacje w zakresie finansowania oraz terminów realizacji poszczególnych zadań nie mogą zostać ujawnione.

Obecnie Inspektorat Uzbrojenia prowadzi dialog techniczny w sprawie realizacji programu Magneto - zgłosiło się aż 6 podmiotów, w tym Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A., Politechnika Gdańska Centrum Morskich Technologii Militarnych, Remontowa Shipbuilding S.A., Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., Griffin Group S.A. Defence Sp.k. oraz SAES Electronica Submarina. Obecnie brak jest informacji o jego zakończeniu i ewentualnych wnioskach. W sierpniu 2017 roku Inspektorat Uzbrojenia poinformował o unieważnieniu postępowania w sprawie zamówienia zbiornikowców paliwowych, które kryły się pod kryptonimem Supply. Powodem tego kroku było odrzucenie wszystkich wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym. Według komunikatu Inspektoratu Uzbrojenia o powyższe zamówienie zainteresowanie wyrażały cztery podmioty – wszystkie zostały jednak wykluczone. Przypomnijmy, program Supply został uruchomiony przez Inspektorat Uzbrojenia w kwietniu 2016 roku. Zakładał zamówienie jednego okrętu z opcją na drugi – ich głównym zadaniem miał być transport i zaopatrywanie okrętów w ładunki płynne, a także realizację prac warsztatowych oraz zaopatrywania w żywność. Pierwszy okręt miał zostać dostarczony do końca 2020 roku, a drugi w latach 2020-2024 (w zależności od momentu wykorzystania opcji kontraktowej).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

13 comments on “Tajny program modernizacji Marynarki Wojennej”

  1. Teraz już wszystko będzie tajne, by przykryć indolencję, krańcową niekompetencję w modernizacji armii. Jak jeszcze dojdzie do tego uwalenie wymogu przedstawiania informacji publicznej to komplet. Już robią co chcą, kradnąc publiczne pieniądze na potęgę.

    Dobrze, że senator drąży w każdym temacie (takoż Smoleńsk), bo przynajmniej wiemy, że bezczelnie nas okłamują. Każdy brak odpowiedzi to przyznanie się do wałów, taka auto-denuncjacja kretynów sprawujących obecnie władzę.

  2. Panie Ślązak.. jak się nie ma pomysłu i pieniędzy na armię.. to wszystko staje się tajne..

  3. Już dawno powinno się porządnie zacząć modernizację MW w oparciu o różne polskie stocznie i tak krok po kroku budować kompetencje i polski kapitał. Niestety lata zaniedbań SLD, 8 lat zaniedbań PO-PSL, plus kilka( z wyjątkami) obecnej ekipy poskutkowało bardzo dużym nagromadzeniem się programów do obecnej realizacji. Jeśli już nie zostaną podjęte konkretne decyzje to możemy stracić bardzo ważny aspekt obrony interesów morskich naszego państwa ( szlaki żeglugowe, gazociąg Baltic Pipe, gazoport, naftoport, wydobycie ropy i gazu z Bałtyku, coraz bardziej rozwijane porty morskie, morskie farmy wiatrowe, wyłączna strefa ekonomiczna)

  4. Jesteś w totalnym błędzie, nie powinno się rozmawiać publicznie o modernizacji armii, o zmianach uzbrojenia bądź planach

  5. Taaaa... Przypomnijmy sobie Grunwald...
    PO nie rządzi od wielu lat, miała być "dobra zmiana" więc co ma do tego PO?

  6. Magneto i Ekotank to zbedny luksus. Na dzis rowniez Transhol: jesli koniecznie potrzeba, to zakupic jeszcze 2 holowniki. Hydrograf potrzebny, ale na razie wystarczy kolejny Kormoran i dostosowanie wszystkich do zadan z zakresu rozpoznania hydrograficznego. A Supply to nie ma chyba za bardzo komu dostarczac tego paliwa?

    Na dzien dzisiejszy wystarczyloby nam zbudowac Baltyk, Delfina i Ratownika, na wspolnej a sprawdzonej platformie. Bylyby to przydatne jednostki na czas P i K.

  7. Gdybysmy chcieli, dalibysmy rade. Ale pytanie czy na pewno potrzebujemy tego wszystkiego co chcemy. Moim zdaniem nam jest potrzebna flota na czas P i K. Do tego ani Magneto ani Ekotank ani Supply nie sa nam potrzebne.

    Przydalyby sie natomiast Ratowniki, Delfiny, Hydrografy, czy Baltyki. Planowano tych okretow miec w sumie 7. Ale propozycja MMC posadowienia ich wszystkich na tej samej platformie jest warta rozwazenia. W takiej sytuacji, oraz poszerzajac spektrum mozliwosci tych jednostek, byc moze wystarczy ich mniej?

  8. Całą kasę zjadają setki dyrektorów w spółkach PGZ więc i produkty są najdroższe na świecie. Dlatego brakuje kasy na wszystko. A jak już coś kupią to bez przetargów jak 737 dla nierządu ale za to z wielomilionową prowizją.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc