Zaloguj
reklama Świdnik
reklama PIT-Radwar
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Szwedzki okręt podwodny przewrócił się w doku

Jak donoszą szwedzkie media, w doku przewrócił się okręt podwodny Södermanland. Fot. Tomasz Grotnik

Jak donosi szwedzki dziennik „Sydöstran”, we wtorek 25 stycznia w stoczni Saab Kockums w Karlskronie doszło do wypadku. Według gazety przewrócił się okręt podwodny w doku.

Zdaniem „Sydöstran” pechowcem, który uległ wypadkowi jest okręt podwodny HMS Södermanland typu A17S. Marynarka Wojenna Królestwa Szwecji ma dwie takie 35-letnie jednostki (drugą jest Östergötland). Obydwie były oferowane Polsce w ramach rozwiązania pomostowego w programie okrętu podwodnego nowego typu pod kryptonimem Orka. Saab oferował jednostki typu A26, a wraz z nimi tzw. gap-fillery, czyli okręty tymczasowo zapewniające ciągłość utrzymania polskiej kadry podwodnej po wycofaniu pozostałych Kobbenów, które nastąpiło w końcu ubiegłego roku. Jednak polsko-szwedzkie rozmowy międzyrządowe na temat odkupienia pary starych jednostek typu A17S ‒ Södermanland i Östergötland zakończyły się fiaskiem.

„Sydöstran” pisze, że suchy dok stoczni Saab Kockums w Karlskronie, w którym znajdował się Södermanland, był opróżniany z wody, i właśnie w trakcie tego procesu doszło do wywrócenia się jednostki. Nikt nie obrażeń. Rzecznik prasowy Saab Kockums potwierdził gazecie, że doszło do wypadku, ale nie odniósł się do tego jakiej klasy i typu był okręt. Sprawy nie skomentowała też Marinen.

Oprócz starych i już nieperspektywicznych A17S, obecnie szwedzka flota eksploatuje trzy okręty podwodne typu A19 Gotland ‒ Gotland, Uppland i Halland, które weszły do służby w 1996 roku. Dwa pierwsze poddano niedawno modernizacji w połowie cyklu operacyjnego HTMGtd (Halvtidsmodifiering Gotland). Niestety, dwa budowane okręty nowej generacji typu A26 Blekinge pojawią się z dużym opóźnieniem. Według najnowszego harmonogramu dostawy Blekinge i Skåne przewidziano dopiero w latach 2027 i 2028. Utrudni to osiągnięcie, zapisanego ustawowo, stanu pięciu operacyjnych okrętów podwodnych, którymi powinna dysponować Marinen, aby móc w pełni realizować narzucone jej zadania.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc