Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Silniki MAN Energy Solutions do nowych fregat Beneluksu

Fot. Damen Naval

Damen Naval zlecił firmie MAN Energy Solutions dostawę silników wysokoprężnych i zespołów prądotwórczych do nowych fregat do zwalczania okrętów podwodnych, przeznaczonych dla belgijskiego Marinecomponent i holenderskiej Koniklijke Marine.

Zamówienie obejmuje osiem wysokoprężnych silników okrętowych MAN 20V28/33D STC i szesnaście agregatów prądotwórczych 16V175D-MEV Naval o zmiennej prędkości obrotowej z obudową dźwiękochłonną i urządzeniami pomocniczymi. Umowa dotyczy również zintegrowanego wsparcia logistycznego dla czterech nowych fregat projektowanych i budowanych dla Królestwa Niderlandów i Królestwa Belgii.

Programowi pozyskania tych jednostek optymalizowanych do zwalczania okrętów podwodnych ASWF (Anti Submarine Warfare fregatten) dla obydwu flot przewodzi Haga, podczas gdy program modernizacji sił przeciwminowych jest kierowany przez stronę belgijską. Ustalenia w tej sprawie zapadły w 2018 roku. 3 kwietnia bieżącego roku rząd Królestwa Niderlandów podjął decyzję o zakupie fregat, zaś jego belgijski odpowiednik zaaprobował to postanowienie. Umowę na zakup fregat zawarto w czerwcu bieżącego roku.

Fregaty ASWF będą miały napęd spalinowo-elektryczny. Silniki elektryczne będą je wprawiały w ruch między innymi w trakcie operacji poszukiwania okrętów podwodnych, gdy ograniczenie hałasu jest istotnym czynnikiem prowadzącym do sukcesu. Dlatego wybór padł na generatory serii 175D Naval, spełniające najwyższe wymagania dotyczące wstrząsów, hałasu i wibracji.

To już kolejna współpraca Damena i MAN-a przy projekcie militarnym. We wrześniu firmy zawarły umowę na dostawę diesli do niemieckich fregat typu 126.

Cztery jednostki ASWF zastąpią taką samą liczbę używanych obecnie fregat typu M (Karel Doorman). Okręty będą miały hybrydowy napęd spalinowo-elektryczny, będą mierzyć 145 metrów długości i 18 metrów szerokości. Ich zanurzenie wyniesie 5,5 metra, a wyporność 6400 ton.

Pierwszy okręt podniesie banderę z opóźnieniem w stosunku do pierwotnych planów, w 2029 roku. O programie fregat ASWF pisaliśmy obszernie w „Wojsku i Technice” 4/2023.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc