Zaloguj

Samoloty transportowe Lockheed Martin C-130J dla Indonezji

Jeden z indonezyjskich samolotów C-130H-30 używany do transportu VIP, wyróżniający się dodatkowymi oknami kabiny pasażerskiej. Fot. TNI-AU.

Jednym z nieujawnionych dotychczas nabywców średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J Hercules okazała się być Indonezja. Podczas niedawnej wizyty szefa sztabu indonezyjskiego lotnictwa wojskowego w zakładach w Marietta wykonano zdjęcia będącego w trakcie montażu końcowego pierwszego indonezyjskiego transportowca tego typu z numerem 5951.

Koncern Lockheed Martin potwierdził, że ten azjatycki kraj zdecydował się na zakup pięciu C-130J w odmianie -30 z dłuższym kadłubem. Umowę podpisano jeszcze w 2019 r. na zasadach komercyjnych (poza programem FMS).

Lotnictwo wojskowe Indonezji (TNI-AU) ma długoletnie doświadczenie w eksploatacji Herculesów, w jego jednostkach bowiem służyło 40 samolotów tego typu. Pierwsze C-130 trafiły do Indonezji w latach 1960-1961, łącznie zakupiono 13 samolotów wersji B. W latach 80. pozyskano transportowce C-130 w wersji H i H-30 oraz L-100-30 (od lokalnych linii lotniczych Pelita), łącznie 15 maszyn. Od 2013 r. dostarczano z kolei dziewięć C-130H używanych wcześniej przez Australię.

Obecnie w służbie lotnictwa indonezyjskiego pozostaje kilkanaście Herculesów. Co najmniej trzy egzemplarze, wyróżniające się biało-szarym malowaniem, są używane jako samoloty do przewozu ważnych osobistości. Ponadto kilka samolotów zmodyfikowano, zabudowując dodatkowe duże okna kabiny ładunkowej/pasażerskiej w przedniej części kadłuba. Samoloty C-130 pełnią w lotnictwie Indonezji ważną rolę: kraj ten bowiem leży na kilkunastu tysiącach wysp i jest często nawiedzany przez klęski żywiołowe, a samoloty transportowe pozwalają na szybkie dostarczenie pomocy w miejsca dostępne jedynie z powietrza.

Herculesy w wersji J są obecnie eksploatowane przez wojska lotnicze 21 krajów: Arabii Saudyjskiej, Australii, Bahrajnu, Bangladeszu, Danii, Francji, Indii, Iraku, Izraela, Kanady, Kataru, Kuwejtu, Niemiec, Norwegii, Omanu, Republiki Korei, Stanów Zjednoczonych, Tunezji, Wielkiej Brytanii i Włoch. Wkrótce pierwsze maszyny otrzymają Indonezja i Nowa Zelandia. Od rozpoczęcia produkcji tego wariantu w 1996 r. dostarczono już ponad 480 egzemplarzy, które mają na koncie ponad 2 miliony godzin lotu.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc