Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Saab dostarczy systemy NLWS do hiszpańskich fregat F110

Model fregaty F110. Fot. Tomasz Grotnik

Saab, wiodący dostawca technologii obronnych, zdobył niedawno znaczący kontrakt na dostawę systemów ostrzegających przed opromieniowaniem wiązką lasera NLWS (Naval Laser Warning Systems) dla Marynarki Wojennej Królestwa Hiszpanii (Armada Española).

Kontrakt o wartości 3,5 mln EUR stanowi dla Saaba ważny kamień milowy, ponieważ dotyczy nowego klienta i nowoczesnych okrętów. Zgodnie z warunkami umowy Saab przekaże pierwsze laserowe systemy ostrzegawcze NLWS w 2026 roku, a następnie dostawy będą kontynuowane co roku.

W szczególności Saab będzie ściśle współpracował z hiszpańską państwową grupą stoczniową Navantia, odpowiedzialną za budowę serii fregat F110, aby zapewnić bezproblemową integrację czujników NLWS z nadbudówką fregat. Nowa, wielozadaniowa fregata Armada Española typu F110 integruje tzw. technologie przemysłu 4.0 i będzie pierwszym hiszpańskim programem morskim zaprojektowanym z wykorzystaniem cyfrowego bliźniaka.

To zamówienie jest znaczącym kamieniem milowym dla naszego morskiego laserowego systemu ostrzegania, ponieważ współpraca z innym klientem z NATO jeszcze bardziej wzmacnia naszą pozycję rynkową – zauważył Nivan Moodley, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i rozwoju biznesu w firmie Saab. NLWS został wybrany w wyniku wysoce konkurencyjnej i rygorystycznej oceny działania w środowisku morskim, co potwierdziło jakość, wydajność i konkurencyjną cenę naszego produktu.

System NLWS może znacząco przyczynić się do zwiększenia świadomości sytuacyjnej i zdolności samoobrony fregaty. Dzięki szybkiemu ostrzeganiu o zagrożeniach i ich klasyfikacji umożliwia systemowi zarządzania walką zastosowanie skutecznych środków zaradczych przeciwko zagrożeniom ze strony amunicji kierowanej laserowo. NLWS dostarcza zespołowi dowodzenia istotnych informacji sytuacyjnych, poprawiając jego obraz taktyczny i ostrzegając go o obecności aktywności systemów laserowych.

Sensor systemu NLWS. Fot. Tomasz Grotnik

System NLWS składa się z szeregu czujników wraz z laserowym kontrolerem ostrzegawczym. Liczbę sensorów wymaganych do zapewnienia pełnego pokrycia półkuli wokół jednostki określa się na podstawie wielkości okrętu. NLWS współpracuje z systemem zarządzania walką (CMS), środkami rozpoznania elektronicznego (ESM) i pokładowym systemem stawiania zakłóceń pasywnych (wyrzutniami środków pozoracyjnych). System cechuje się wysokim prawdopodobieństwem przechwycenia, a także zapewnia informacje o namiarze, klasyfikacji lasera i identyfikacji, wymagane do wdrożenia niezbędnego wzorca środków zaradczych.

System NLWS jest wykorzystywany przez kilka flot na świecie. Ma również trafić na budowane dla Marynarki Wojennej RP fregaty wielozadaniowe projektu 106 Miecznik.

Tomasz Grotnik na podstawie informacji prasowej firmy Saab.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc