Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Postępy budowy patrolowca dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej

Wizja artystyczna pełnomorskiego patrolowca MOSG, który ma zostać dostarczony do 10 listopada 2022 roku. Fot. MOSG

12 stycznia rzecznik prasowy Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku, kmdr ppor. SG Andrzej Juźwiak, w odpowiedzi na pytania zadane przez redakcję Zespołu Badań i Analiz Militarnych poinformował o postępach budowy pełnomorskiej jednostki patrolowej.


W odpowiedzi na pytania czytamy: powstały już wszystkie sekcje stalowej części kadłuba i obecnie trwa ich scalanie. W znacznym stopniu zaawansowane są prace nad aluminiową częścią nadbudowy. Ponadto rozpoczęły się prace związane z wyposażaniem jednostki, zamontowano dziobowy ster strumieniowy oraz wykonywane są odcinki instalacji rurociągów i przejścia grodziowe torów kablowych. Na miejsce budowy zostały dostarczone elementy wyposażenia układu napędowego (pędniki azymutalne, przekładnie i silniki elektryczne napędu głównego) oraz oczyszczalnia ścieków, oczyszczalnia wód balastowych, wirówki paliwa i oleju, wytwornica wody lodowej, separator wody zaolejonej, drzwi wodoszczelne przejść grodziowych i włazy.

Według informacji pojawiających się w przestrzeni publicznej, wodowanie zaplanowano w marcu bieżącego roku.

Kontrakt pomiędzy Morskim Oddziałem Straży Granicznej oraz francuską stocznią Socarenam dotyczący dostawy pełnomorskiej jednostki patrolowej podpisano 2 października 2020 roku. Ma zostać dostarczony do 10 listopada 2022 roku.

W maju 2021 roku doszło do modyfikacji zapisów umowy, które obejmowały zmiany materiałów i technologii wykonania magazynu sprzętu techniki specjalnej załogi oraz rezygnacji z możliwości demontażu pędników azymutalnych na wodzie.

Patrolowiec, który kosztuje Skarb Państwa 111 mln złotych (w tym 90% wartość z funduszy Unii Europejskiej), ma mieć kadłub o długości 69,9 metrów i szerokości około 11,5 metrów. Wyporność ma oscylować w granicy 1140 ton. Na pokładzie znajdzie się przestrzeń dla 35 osób (20 członków załogi stałej oraz personelu dodatkowego). W części rufowej przewidziano miejsce dla umieszczenia do 250 osób przez okres 24 godzin. Kadłub ma być wykonany ze stali i posiadać wzmocnienia pozwalające na operowanie w obszarze zalodzonym, natomiast nadbudówka zbudowana zostanie z aluminium. Spalinowo-elektryczny napęd z pędnikami azymutalnymi ma pozwolić na osiągnięcie prędkości maksymalnej 19 węzłów, a zasięg minimalny został określony na 2600 mil morskich.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

One comment on “Postępy budowy patrolowca dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej”

  1. Pogratulować rzecznikowi MOSG kmdr ppor. SG Andrzejowi Juźwiakowi umiejętności komunikacji z mediami. Konkretne, precyzyjne informacje na temat realizowanego zadania i postępu prac. Porównać ten komunikat z polityką informacyjną dotyczącą marynarki wojennej i jej modernizacji. Niejawne, tajne, ogólnikowe, wymijające wypowiedzi. Czy będą pomostowe okręty podwodne, jak ostatecznie będą wyglądać budowane fregaty, na jakim etapie są realizowane pozostałe postępowania. Umowa na okręty rozpoznania radioelektronicznego podpisywana jest od kilku lat. Podobnie jednostki hydrograficzne, czy stacje demagnetyzacyjne.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc