28 listopada media portugalskie poinformowały, że Siły Powietrzne tego kraju przesłały do Ministerstwa Obrony rekomendację dotyczącą następcy dla obecnie eksploatowanych wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falcon.
Zgodnie z oczekiwaniami, lotnictwo portugalskie rekomenduje zakup produkowanych przez korporację Lockheed Martin wielozadaniowych samolotów bojowych F-35A Lightning II. Obecne sprawa trafiła do rządu i to w gestii polityków jest kontynuacja projektu modernizacji technicznej lotnictwa wojskowego Portugalii. Força Aérea Portuguesa eksploatuje F-16 Fighting Falcon od 1994 roku – początkowo zamówiono 20 fabrycznie nowych Block 15OCU, które w 1999 roku uzupełniono używanymi Block 15. Od wielu lat cała flota jest intensywnie eksploatowana zarówno w ramach zadań lokalnych, a także zobowiązań sojuszniczych (m.in. w ramach misji NATO Baltic Policing).
Decyzja wojsk portugalskich nie jest zaskoczeniem. F-35 Lightning II staje się standardem wśród państw NATO w zakresie wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji. Dotychczas powyższa konstrukcja została zakupiona przez następujące państwa sojuszu: Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Królestwo Niderlandów, Norwegię, Włochy, Kanadę, Danię, Belgię, Polskę, Finlandię oraz Republikę Federalną Niemiec. Dodatkowo chęć zakupu wyraziły Grecja, Republika Czeska, Rumunia. Poza Portugalią drugim zainteresowanym państwem, które jeszcze nie podjęło oficjalnej decyzji, jest Hiszpania (m.in. jako następcy dla samolotów Boeing AV-8B+ Harrier II).
Ze względu na rosnącą popularność jednym z kluczowych elementów, przed jakimi stoją Portugalczycy, jest szybkie podjęcie decyzji o zakupie. To może zaowocować uzyskaniem slotów produkcyjnych umożliwiających zapoczątkowanie dostaw około 2030 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu