Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Położono stępkę nowego okrętu ratowniczego dla US Navy

Pamiątkowe zdjęcie wykonane przy okazji położenia stępki okrętu ratowniczego Billy Frank, Jr. (T-ATS 11) typu Navajo. Na uroczystość przybyli reprezentanci północno–zachodnich plemion rdzennych Amerykanów. Fot. Austal

14 listopada w znajdującej się na Wyspie Blakely w Mobile w stanie Alabama, stoczni Austal USA (amerykańskiego oddziału australijskiej firmy Austal), odbyła się uroczystość położenia stępki okrętu ratowniczego, przyszłego USNS Billy Frank, Jr. (T-ATS 11) typu Navajo.

Program budowy okrętów ratowniczych na zamówienie US Navy, klasyfikowanych w USA jako T-ATS (Towing, Salvage and Rescue Ships), zainicjowano w 2017 roku. Celem było pilne zastąpienie wysłużonych jednostek ratowniczych typu Safeguard (dwa okręty w służbie od 1985 roku) oraz pojedynczego, eksploatowanego od 1980 roku, holownika pełnomorskiego Catawba (T-ATF 168) typu Powhatan (w chwili inicjacji programu w służbie znajdowały się trzy jednostki tego typu). Początkowo planowano budowę sześciu okrętów, obecnie liczba ta wzrosła do 10.

Billy Frank Jr. jest szóstą pod względem numeracji, a czwartą której położono stępkę. Jest także pierwszą (z pięciu) jakie zbudowane zostaną przez koncern Austal USA. Kolejny będzie Solomon Atkins (T-ATS 12, którego budowę zainicjowano 30 stycznia bieżącego roku. Pierwsze pięć jednostek tj. Navajo (T-ATS 6, położenie stępki 30 października 2019, wodowanie 24 maja 2023 roku, Cherokee Nation (T-ATS 7, położenie stępki 12 lutego 2020 roku) oraz Saginaw Ojibwe Anishinabek (T-ATS 8, położenie stępki 3 października 2022 roku), Lenni Lenape (T-ATS 9), Muscogee Creek Nation (T-ATS 10) budowane są w należącej do koncernu Bollinger Shipyards stoczni Gulf Island Shipyard w Houma w stanie Luizjana. Nowe okręty ratownicze US Navy budowane są w oparciu o opracowany przez koncern Wärtsilä projekt jednostek wsparcia (AHTS) oznaczony jako VS4612. Jego najważniejszą cechą jest sporej wielkości pokład roboczy na rufie (o powierzchni 557,5 m2 i dopuszczalnym obciążeniu 1796 ton), który jest najważniejszy dla jednostek wykorzystywanych do ratowania załóg okrętów podwodnych. Można tam bowiem zainstalować wybrany system z głębokowodnym pojazdem ratowniczym włącznie.

Jednostki typu Navajo legitymują się wypornością pełną 5110 ton przy wymiarach 80 x 17,98 x 5,39 m. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych Wartsila 8L32 o mocy po  4640 kW każdy, które obracają dwoma śrubami o skoku zmiennym umieszczonymi w dyszach Korta. Okręty wyposażone są w trzy stery strumieniowe o mocy po 900 kW z których dwa znajdują się na dziobie a jeden na rufie. Umożliwiają one sprawne manewrowanie w rejonach ścieśnionych, a także wykorzystywane będą przez system dynamicznego pozycjonowania klasy DP-2. Konfiguracja napędu umożliwia  uzyskanie prędkości maksymalnej 15,1 węzła i zapewni zasięg 8170 Mm (przy 10 węzłach). Stała załoga składa się z 23 osób, ale na pokład zabrać można do 65 osób.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc