Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwsze zamówienia na samolot AHRLAC Mwari

Pierwszy prototyp samolotu AHRLAC Mwari sfotografowany w 2014 r. w toku badań w locie. Fot. Warbirdsfly/Wikimedia Commons/CC-BY-SA-3.0

Jak 21 września podała agencja informacyjna Reuters, spółka Paramount Aerospace Industries z Republiki Południowej Afryki ujawniła, że zdobyła pierwsze zamówienia od dwóch różnych klientów na swój turbośmigłowy samolot Mwari, który oryginalnie był promowany pod nazwą Advanced High Performance Reconnaissance Light Aircraft, czyli AHRLAC.

Spółka Paramount Aerospace Industries przekazała informację o zamówieniach podczas targów zbrojeniowych Africa Aerospace and Defence (AAD), które zorganizowano między 21 a 25 września w Pretorii w RPA. Prezes i założyciel Paramount Group Ivor Ichikowitz nie ujawnił, kto zamówił samoloty Mwari, powiedział jedynie, że chodzi łącznie o dziewięć maszyn, których linię produkcyjną w zakładach w Pretorii trzeba teraz zorganizować w taki sposób, aby wykonać to zamówienie. Ichikowitz dodał jedynie, że Paramount Aerospace Industries koncentruje swoje marketingowe wysiłki na poszukiwaniu klientów w Afryce i Azji. Dotąd najbardziej najgłośniejszą próbą zdobycia zamówienia na AHRLAC Mwari był udział w konkursie Armed Overwatch w Stanach Zjednoczonych, zorganizowanym przez USSOCOM, w którym AHRLAC-a, pod nazwą Bronco II, oferowały spółki Paramount Group USA, Vertex Aerospace i przede wszystkim amerykańska Leidos.

Reuters podał, że rozwój Mwari trwał od 2010 r., a Paramount Group zainwestował dotąd 250 mln USD w rozwój samolotu. Seryjny samolot ma kosztować ok. 10 mln USD w wersji podstawowej, wliczając w to awionikę i systemy misyjne, np. wyposażenie optoelektroniczne. Mwari przez lata był promowany pod nazwą AHRLAC (Advanced High Performance Reconnaissance Light Aircraft), czyli zaawansowany lekki samolot rozpoznawczy o wysokich osiągach. Dotąd powstały dwa prototypy, oblot pierwszego nastąpił 26 lipca 2014 r. AHRLAC Mwari to samolot z dwuosobową załogą siedząca w kabinie w układzie tandem. Samolot jest górnopłatem z kadłubem w układzie dwubelkowym z silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-66 o mocy 710 kW/950 KM przekazywanej na śmigło pchające. AHRLAC Mwari mierzy 10,3 m długości, 11,9 m rozpiętości i 4 m wysokości. Masa własna wynosi 2000, a maksymalna startowa 3800 kg. Prędkość maksymalna to 504 km/h, zasięg 2130 km, pułap praktyczny 9450 m, a długotrwałość lotu 7–10 h. Zasadniczym wyposażeniem ma być podkadłubowa głowica optoelektroniczna, która umożliwi także użycie uzbrojenia kierowanego przenoszonego na łącznie czterech węzłach podskrzydłowych. Wizualizacje producenta sugerują, że Mwari mógłby m.in. służyć do zwalczania BSP kategorii MALE.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Pierwsze zamówienia na samolot AHRLAC Mwari”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc