Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwsza tura operacyjna F-35C Lightning II oraz CMV-22B Osprey

Samoloty F-35C Lightning II rozpoczęły pierwszą turę operacyjną na pokładzie lotniskowca USS Carl Vinson. Fot. US Navy

2 sierpnia z bazy morskiej w San Diego wyszła w rejs operacyjny grupa bojowa lotniskowca USS Carl Vinson (CVN 70). Rutynowa misja ma jednak dodatkowy wydźwięk, po raz pierwszy na pokładzie okrętu skierowano do działań operacyjnych wielozadaniowe samoloty bojowe Lockheed Martin F-35C Lightning II oraz transportowe Bell/Boeing CMV-22B Osprey.

Grupa lotnicza lotniskowca obejmuje trzy eskadry wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet, eskadrę maszyn przełamania obrony przeciwlotniczej na samolotach E/A-18G Growler, samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia Northrop Grumman E-2D Hawkeye, dwie eskadry śmigłowców Lockheed Martin MH-60R/S Seahawk. Poza nimi na pokładzie znalazł się komponent logistyczny eskadry VRM-30 wyposażony w samoloty transportowe pionowego startu i lądowania Bell/Boeing CMV-22B Osprey oraz eskadra (VFA-147) Lockheed Martin F-35C Lightning II.


Decyzja o skierowaniu do działań operacyjnych pokładowej wersji samolotu F-35 Lightning II oznacza, że lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych dołączyło do dwóch pozostałych formacji amerykańskich sił zbrojnych wykorzystujących najnowszy typ maszyny wielozadaniowej w działaniach tego typu. Według planów US Navy ma zakupić 273 F-35C Lightning II, a US Marine Corps kolejnych 67. Samoloty tego typu będą stanowić ważny element grup lotniczych stacjonujących na lotniskowcach - są to pierwsze maszyny 5. generacji dostosowane do działań z pokładów okrętów lotniczych. Dotychczas US Navy dokonywała symbolicznych zakupów, oczekując na zakończenie fazy badawczo-rozwojowej i wdrożenia do linii wersji Block 3F.

W przypadku samolotów transportowych Bell/Boeing CMV-22B Osprey, zastępują dotychczas eksploatowane Northrop Grumman C-2 Greyhound w utrzymaniu mostu powietrznego pomiędzy lotniskowcami oraz bazami logistycznymi na lądzie. Ich podstawowym zadaniem jest przewóz personelu oraz ładunków o znaczeniu priorytetowym – m.in. elementów silników lotniczych. US Navy zakupi 44 samoloty tego typu.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc