Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Więcej F-35C Lightning II na lotniskowcach US Navy

14 września dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych poinformowało o planach dotyczących przyszłości komponentu lotniczego stacjonującego na pokładach lotniskowców US Navy. Według koncepcji liczba samolotów Lockheed Martin F-35C Lightning II ma sukcesywnie rosnąć. 

W ramach konferencji Virtual Hook, w latach 20. bieżącego wieku należy spodziewać się rosnącej liczby F-35C Lightning II w grupach lotniczych lotniskowców. Początkowo będzie to pojedyncza eskadra składająca się z dziesięciu maszyn, a w kolejnych latach liczba samolotów ma wzrosnąć do szesnastu sztuk. Będą stanowić uzupełnienie dla trzech eskadr wyposażonych w wielozadaniowe F/A-18E/F Super Hornet. Według planów każdy z lotniskowców ma posiadać 44 wielozadaniowe samoloty bojowe na swoim pokładzie. Ich uzupełnieniem są maszyny przełamania obrony powietrznej E/A-18G Growler (5-7 sztuk), wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-2D Hawkeye (5), wielozadaniowe śmigłowce MH-60R/S Seahawk (od 6 do 10), a także samoloty transportowe (3). W przyszłości na pokładach mają pojawić się CMV-22B Osprey (jako następcy dla C-2 Greyhound), a także bezzałogowe MQ-25A Stingray (5-9). 

W przyszłym roku zaplanowano pierwszą turę operacyjną eskadry VFA-147, która ma uczestniczyć w rejsie operacyjnym lotniskowca USS Carl Vinson. Będzie składać się z 10 samolotów F-35C Lightning II, a uzupełnieniem będą trzy eskadry F/A-18E/F Super Hornet (dwie 10 samolotowe F/A-18E i jedna F/A-18F z 14 maszynami). Przyszłoroczny rejs będzie miał także drugi debiut – ma to być pierwszy przypadek skierowania do działań operacyjnych samolotów transportowych Bell/Boeing CMV-22B Osprey. 

(Łukasz Pacholski) Foto: US Navy
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Więcej F-35C Lightning II na lotniskowcach US Navy”

  1. Dawny butny plan zakładał po dwie eskadry F-35C na lotniskowiec. Szybko okazało się jednak, że LM nie wyrobi z dostawami, a konstrukcja w której rozwój utopiono miliardy dolarów i jej przerośnięty łańcuch informatyczno-logistyczny wciąż wymagają poprawek. Stąd idea "super squadron" z 14 lub 16 maszynami. Złośliwie można stwierdzić, że liczba maszyn zdolnych do walki będzie podobna jak w 10- czy 12-samolotowych eskadrach F/A-18.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc