Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwsza prezentacja elementów systemu Wisła

Fot. Łukasz Pacholski

14 października na terenie poligonu w pobliżu Torunia Ministerstwo Obrony Narodowej zaprosiło dziennikarzy w celu zapoznania się z elementami systemu obrony przeciwlotniczej Wisła, który przechodzi obecnie testy na obszarze kraju.


W powyższym wydarzeniu wzięli udział prezydent Andrzej Duda, wicepremier i minister obrony Mariusz Błaszczak, szef BBN Jacek Siewiera, a także prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Sebastian Chwałek. Dodatkowo na toruńskim poligonie byli obecni przedstawiciele amerykańskich korporacji Lockheed Martin i Raytheon, czyli dostawcy elementów systemu Patriot PAC-3+.

Rodzinne zdjęcie na tle elementów zestawu Wisła. Fot. Łukasz Pacholski

W czasie wizyty dziennikarze mogli zauważyć m.in. rozstawione elementy dwóch zestawów ogniowych Patriot PAC-3+ (łącznie widocznych było sześć wyrzutni, jeden radar oraz pojazdy wsparcia). Co godne podkreślenia, zgodnie z zapisami umowy część elementów została wyprodukowana przez polski przemysł – przede wszystkim mowa o ciężarówkach rodziny Jelcz, a także naczepach Demarko oraz kontenerach dostarczonych przez inne podmioty krajowego przemysłu obronnego.

Jak wskazał Andrzej Duda: Wydawałoby się niemożliwe - a jednak. W 2018 roku pan minister Mariusz Błaszczak podpisywał umowę z USA na sprzedaż - wykonanie - pierwszej części systemu PATRIOT dla Polski, czyli, jak mówimy w Polsce, pierwszego elementu naszego wielowarstwowego, interoperacyjnego systemu obrony przeciwrakietowej i przeciwlotniczej - systemu Wisła, który będzie zintegrowany z systemami: Pilica i Narew .

Jeden z radarów widocznych na toruńskim poligonie. Fot. Łukasz PacholskiMariusz Błaszczak dodał - Niewątpliwie nie odnieślibyśmy tego sukcesu, gdyby nie bardzo dobra współpraca z partnerami amerykańskimi oraz brytyjskimi, bo ten system średniej warstwy jest systemem amerykańskim. System warstwy niższej jest systemem z wykorzystaniem brytyjskich rakiet, natomiast ten system warstwy najniższej to typowo polski system PIORUN. Ale w każdym z tych poziomów są elementy wyprodukowane przez polski przemysł zbrojeniowy, czy to na licencji amerykańskiej, czy np. ciężarówki, które są produkowane przez polską firmę JELCZ. Stworzyliśmy unikalne rozwiązanie zapewniające bezpieczeństwo naszej Ojczyźnie.

Wybór toruńskiego poligonu nie jest przypadkowy. To właśnie Warsztaty Techniki Lotniczej w Toruniu prowadzą proces sprawdzenia i integracji (SICO) elementów polskiego zestawu. Procedura SICO ma fundamentalne znaczenie w procesie przyjęcia i wdrożenia systemu Wisła do Sił Zbrojnych RP. W ramach tego procesu polskie i amerykańskie zespoły SICO przeprowadzają inwentaryzację dostaw i realizują finalny montaż sprzętu wojskowego oraz dokonają pierwszego uruchomienia i testów poprawności funkcjonowania systemu. Pozytywny wynik tych testów będzie stanowił niezbędny wymóg na drodze przekazania systemu Wisła do pododdziałów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej. SICO jest procesem podzielonym na trzy etapy. Pierwszy etap będzie dotyczył integracji wyrzutni M903A2 systemu Patriot z pozostałymi elementami systemu i zostanie zrealizowany w Toruniu.

Fot. Łukasz Pacholski

Testy zintegrowanego systemu dowodzenia obroną przeciwlotniczą i przeciwrakietową IBCS zostaną zrealizowane w kolejnym etapie w 37. Dywizjonie Rakietowym Obrony Powietrznej w Sochaczewie. Na koniec zostanie dokonane sprawdzenie kompletnego systemu Patriot/IBCS, które ponownie zostanie przeprowadzone w Warsztatach Techniki Lotniczej w Toruniu. W ramach SICO zostaną poddane sprawdzeniu wszystkie dostarczone elementy, tj. m.in. radary AN/MPQ-65, elektrownie polowe EPP, kabiny ECS/RIU (Engagment Control Station/Radar Interface Unit), wyrzutnie M903A2 i pociski rakietowe PAC-3MSE, kontenery startowe dla rakiet szkolnych, sprzęt kryptograficzny, ciągniki siodłowe specjalne CSS 8x8, transportery specjalne TS EPP (Electrical Power Plan), transportery TS LRPT (Large Repair Parts Transporter) oraz samochody transportowo-załadowcze GMT, stanowiska dowodzenia S-280, czy radiolinie IFCN.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc