Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Patria 6×6 dla szwedzkiej Armén

Szwecja kupiła 20 fińskich transporterów opancerzonych Patria 6×6. To jednak dopiero początek zamówień. Fot. Patria Oy

17 kwietnia fińska firma Patria Oy poinformowała o podpisaniu umowy ze Szwedzką Agencją Zamówień Obronnych (Försvarets materielverk, FMV) dotyczącej sprzedaży partii kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6.

Umowa dotyczy dostawy 20 pojazdów, z których pierwsze zostaną przekazane już w maju 2023 r., a ostatnie w październiku tego roku. Wraz z pojazdami Wojska Lądowe Królestwa Szwecji (Armén) nabyły również pakiet usług szkoleniowych i serwisowych, części zamienne itd. U nowego właściciela fińskie transporter opancerzone otrzymają oznaczenie Pansarterrängbil 300 (Patgb 300). Co ciekawe, ani producent, ani FMV nie podały wartości umowy. Kontrakt został zawarty w ramach porozumienia międzynarodowego CAVS. CAVS, czyli Common Armored Vehicle System (pol. wspólny system pojazdów opancerzonych) to program zainicjowany w 2019 r. w ramach współpracy Finlandii, Łotwy i Estonii. W 2020 r. wszedł on w fazę badań i rozwoju, w której uczestniczyły Finlandia (początek dostaw w czerwcu 2022 r.) i Łotwa (pierwsza dostawa w końcu 2021 r.), a z czasem dołączyły również Szwecja oraz Niemcy. Dotychczas w ramach programu zadeklarowano zakup 380 kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6, choć docelowo może być ich znacznie więcej. Tylko Szwecja może potrzebować ich co najmniej 250, zaś Niemcy nawet 800, jako następców TPz 1 Fuchs. Niejasny pozostaje status zamówień Estonii.

Håkan Larsson, kierownik projektu w FMV, wyraził opinię, że Patgb 300 „będzie pojazdem solidnym, łatwym w kierowaniu i charakteryzującym się niskimi kosztami utrzymania”, dzięki temu, że w istocie jest to najnowsza wersja niemłodych, lecz wytrzymałych transporterów rodziny Sisu XA-180, używanych m.in. przez Armén. Larsson stwierdził także, że przewidywane są pewne adaptacje Patrii 6×6 do szwedzkich wymagań. Mowa m.in. o zastosowanie standardowych systemów łączności. Z kolei Mats Warstedt, szef Działu Handlu w Strefie Skandynawskiej w Patria Oy, powiedział, że „pojazd Patria 6×6 jest bardzo dobrym przykładem fińsko-szwedzkiej współpracy, w której szwedzcy dostawcy zapewniają wiele kluczowych podzespołów, takich jak silniki czy stal”.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc