Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowy zbiornikowiec dla US Navy

Wodowanie USNS Earl Warren. Fot. NASSCO

21 stycznia w stoczni National Steel and Shipbuilding Company (NASSCO) w kalifornijskim San Diego, należącej do korporacji General Dynamics, odbyły się chrzest i wodowanie zbiornikowca USNS Earl Warren (T-AO 207)

Nazwa jednostki upamiętnia Earla Warrena, 14. szefa Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych. USNS Earl Warren to trzeci zbiornikowiec paliwowy typu John Lewis.

Zbiornikowce typu John Lewis będą obsługiwane przez Military Sealift Command w celu dostarczania paliw i oleju smarnego oraz niewielkich ilości świeżego i mrożonego prowiantu, zapasów i wody pitnej okrętom US Navy na morzu, a także paliwa do zaokrętowanych samolotów i śmigłowców. NASSCO zaprojektowało je jako dwuposzyciowe, aby chronić przed wyciekami oleju oraz z wzmocnionymi zbiornikami ładunkowymi i balastowymi. Nowe okręty zwiększą możliwości Bojowych Sił Logistycznych (Combat Logistics Force) i staną się zasadniczym składnikiem systemu dostaw paliw na okręty US Navy.

General Dynamics NASSCO otrzymała od US Navy kontrakt na zaprojektowanie i budowę pierwszych sześciu okrętów (T-AO 205÷T-AO 210) w 2016 roku. W 2022 roku Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych podpisała z NASSCO aneks do umowy na budowę dwóch dodatkowych zbiornikowców floty typu John Lewis (T-AO 211 i 212), z opcją zamówienia dodatkowego, T-AO 213, który został uwzględniony w budżecie obronnym na 2023 rok. US Navy planuje pozyskać ich łącznie do 20. Będą zastępować w linii starzejące się zbiornikowce typu Henry J. Kaiser (T-AO 187).

Prototypowy USNS John Lewis (T-AO 205) został dostarczony US Navy w 2022 roku. Drugi okręt, przyszły USNS Harvey Milk (T-AO 206), zostanie przekazany jeszcze w tym roku. Obecnie NASSCO produkuje również bliźniaczego USNS Robert F. Kennedy (T-AO 208).

Zbiornikowce zabierają do 157 000 baryłek ładunków płynnych. Ponadto mają zdolność transportu towarów suchych (nie przewiduje się przewożenia amunicji i uzbrojenia) w magazynach o pojemności 417 m3, mrożonek do 433 m3 i 200 ton wody pitnej. Okręty wyposażono w pięć burtowych stanowisk przekazywania paliw i dwa ładunków stałych w ruchu. Zbiornikowce wypierają 49 850 ton, przy wymiarach: 227,3×32,2×10,2 m. Siłownia o mocy 28,8 MW umożliwia uzyskanie prędkości stałej 20 węzłów przy obciążeniu napędu w 85%. Parametr ten jest ważny dla jednostek towarzyszących lotniskowcom atomowym. Zasięg wyniesie 6147 Mm, a załogę tworzyć będzie 125 osób. Okręty będą nieuzbrojone, choć w projekcie przewidziano możliwość instalacji systemu obrony bezpośredniej SeaRAM i przeciwtorpedowego ATTDS. Zastosowano natomiast system demagnetyzacji i holowaną pułapkę przeciwtorpedową AN/SLQ-25 Nixie oraz lądowisko i hangar do śmigłowca.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc