7 grudnia we francuskich mediach opublikowano informację o wysiłkach podjętych przez koncern Nexter w celu zapewnienia 155 mm armatohaubicom samobieżnym na podwoziu kołowym CAESAR utrudnionej wykrywalności.
Zapotrzebowanie miało pojawić się ze strony nabywcy zagranicznego, zapewne na skutek doświadczeń użycia bojowego na Ukrainie. Trudno powiedzieć którego, bowiem CAESAR został wyeksportowany do kilku państw, a jego perspektywy sprzedażowe wciąż wydają się niezłe. Nexter niedawno brał udział w projektach kamuflaży mobilnych opracowywanych przez szwedzką firmę SAAB i francuską SOLARMTEX. Jednym z głównych celów podjętych niedawno prac ma być tym razem redukcja śladu cieplnego. Działo prowadzące ogień jest doskonale widoczne dla systemów obserwacyjnych wyposażonych w kamery termowizyjne, dużo ciepła wydziela też pracujący silnik. Podczas Dnia Kreatywności w Satory Nexter zaprezentował kamuflaż mobilny, mający częściowo pochłaniać i rozpraszać ciepło w celu rozmycia sylwetki pojazdu. Udało się nawet uzyskać redukcję widma termicznego wywoływanego przez słońce ogrzewające pojazd ‒ różnica w stosunku do nieosłoniętego pojazdu ma sięgać do 8°C (a przy okazji pokrycie wpływa na ograniczenie nagrzewania się wnętrza pojazdu). Zestaw kamuflażu mobilnego składa się z siedmiu elementów, zaprojektowanych tak, aby ich montaż i demontaż był możliwie łatwy oraz szybki (wykorzystano paski z rzepami). Poprawnie założony zakrywa większą część lufy, część silnikową kabiny i magazyn amunicji. System montażowy ma być wystarczająco wytrzymały, aby pozostać nieuszkodzonym podczas prowadzenia ostrzału. Celem nie jest oczywiście zapewnienie „niewidzialności”, lecz opóźnienie wykrycia, co ma pozwolić na ograniczenie skuteczności wrogiego ognia kontrbateryjnego, w tym z wykorzystaniem amunicji krążącej. Prace nad docelowym prototypem zestawu zakończą się na początku 2023 r., a następnie rozpoczną się próby z wykorzystaniem prawdziwego pojazdu, a nie tylko modeli. Program prób zakończy się przed końcem 2024 r. i pozwoli na wprowadzenie poprawek związanych z kształtem poszczególnych elementów, systemem montażu itd. Równolegle mają powstawać konfiguracje dla wersji 6×6 i 8×8 działą CAESAR, a więc Nexter będzie chciał zainteresować swoim rozwiązaniem również francuskie wojska lądowe (Armée de terre). W dalszej przyszłości przewiduje się podjęcie prac nad wariantami do innych pojazdów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu