Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe okręty wsparcia dla US Navy

Zbiornikowiec USNS John Lewis. Fot. NASSCO

Dowództwo Systemów Morskich Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (Naval Sea Systems Command) zawarło umowy ze stocznią NASSCO w San Diego w Kalifornii na nowe okręty pomocnicze dla US Navy.

Pierwszy kontrakt dotyczy pary kolejnych zbiornikowców paliwowych typu John Lewis. Są to przyszłe USNS Thurgood Marshall (T-AO-211) i USNS Ruth Bader Ginsburg (T-AO-212). Wartość umowy wyniosła 890 mln USD. Zawiera ona też opcję na projekt wykonawczy i budowę T-AO 213 (na razie nienazwany), która w razie wykorzystania podniesie koszt zlecenia do 1,625 mld USD. Oczekuje się, że realizacja kontraktu zostanie zakończona do czerwca 2027 roku.

Jednostki typu John Lewis, których ma powstać 20, zastąpią w linii starsze zbiornikowce typu Henry J. Kaiser. Prototypowy USNS John Lewis (T-AO 205) niedawno był odebrany od stoczni NASSCO (National Steel and Shipbuilding Company) z San Diego, należącej do korporacji General Dynamics, przez amerykańską marynarkę.

Zbiornikowce typu John Lewis będą obsługiwane przez Military Sealift Command w celu dostarczania paliw i oleju smarnego oraz niewielkich ilości świeżego i mrożonego prowiantu, zapasów i wody pitnej okrętom US Navy na morzu, a także paliwa dla zaokrętowanych samolotów i śmigłowców. Prędkość tych jednostek jest wysoka i wynosi 20 węzłów. NASSCO zaprojektowało je jako dwuposzyciowe, aby chronić przed wyciekami oleju oraz z wzmocnionymi zbiornikami ładunkowymi i balastowymi. Nowe okręty zwiększą możliwości Bojowych Sił Logistycznych (Combat Logistics Force) i staną się zasadniczym składnikiem systemu dostaw paliw na okręty US Navy.

Kolejna umowa dotyczy projektu szczegółowego i budowy Expeditionary Sea Base (ESB) 8, czyli jeszcze nienazwanej pływającej bazy ekspedycyjnej typu Lewis B. Puller (ESB 3). Wartość kontraktu wyniosła 535 mln USD. Prace z niego wynikające mają potrwać do marca 2026 roku.

Ekspedycyjne okręty-bazy ESB to wysoce elastyczne platformy wykorzystywane w szerokim zakresie operacji wojskowych. Działając jako mobilne bazy morskie, stanowią część krytycznej infrastruktury dostępowej, która wspiera wysyłanie do akcji sił i zaopatrzenia. Okręty te wspierają też misje lotnictwa przeciwminowego oraz operacje sił specjalnych. Oprócz pokładu lotniczego, ESB ma hangar z dwoma stanowiskami operacyjnymi dla lotnictwa, zdolny do obsługi śmigłowców równoważnych wielkości Lockheed Martin Sikorsky MH-53E, pomieszczenia mieszkalne, miejsca pracy oraz magazyny sprzętu i wyposażenia dla zaokrętowanych sił, ulepszone systemy C4I (dowodzenia, kontroli, łączności, komputerów i wywiadu). Okręty te mają rekonfigurowalny pokład misyjny do przechowywania sprzętu sił zaokrętowanych, w tym holowanych przez śmigłowce trałów i hybrydowych łodzi motorowych (RHIB).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc