Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Niemcy zamówili samoloty Lockheed Martin F-35A Lightning II

Fot. Lockheed Martin

14 grudnia niemiecki Bundestag zatwierdził wniosek o przyznanie środków budżetowych pozwalających na zakup 35 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II. Kilka godzin później, wiceprezes BAAINBw, Annette Lehnigk-Emden, podpisała międzyrządową umowę LOA w tej sprawie.

Zgodnie z zapisami kontraktu, pierwszych osiem samolotów zostanie dostarczonych Luftwaffe w 2026 roku – maszyny trafią do międzynarodowego ośrodka szkolenia personelu na terytorium Stanów Zjednoczonych (baza lotnicza Ebbing w Fort Smith). Rok później, w 2027, pierwsze Lightningi II wylądują w Büchel – będzie to macierzysta baza na terytorium Republiki Federalnej Niemiec. Wraz z samolotami Niemcy kupili usługi szkolno-logistyczne na okres pięciu lat, pakiet części zamiennych oraz zestaw uzbrojenia podwieszanego – ten ostatni jest obecnie niejawny, jednak w lipcowym wniosku eksportowym, który został zatwierdzony przez Departament Stanu, wymieniano zarówno pociski AIM-120C-8 AMRAAM (105), a także pociski manewrujące AGM-158B JASSM-ER (75), AIM-9X Sidewinder Block II (75), a także duży pakiet bomb kierowanych różnych typów. W przypadku Niemiec, głównym zadaniem zamówionych samolotów będzie udział w sojuszniczym programie NATO Nuclear Sharing, w którym maszyny sojusznicze są przystosowane do przenoszenia i użycia bomb nuklearnych B61 zapewnianych przez Stany Zjednoczone.

Podpisanie umowy LOA oznacza, że Republika Federalna Niemiec dołącza do rosnącej liczby klientów i użytkowników samolotów rodziny Lockheed Martin F-35 Lightning II. Tylko w przypadku Europy maszyny są już eksploatowane przez Wielką Brytanię, Włochy, Norwegię, Niderlandy oraz Danię. Dodatkowo rozpoczęto już montaż pierwszego egzemplarza przeznaczonego dla Belgii, a wkrótce ten sam proces rozpocznie się w przypadku Polski. Umowy LOA zostały zawarte także przez Finlandię oraz Szwajcarię, a wnioski o wydanie zgody na sprzedaż przesłały Grecja i Republika Czeska. Dodatkowo zainteresowanie konstrukcją wyrażają także Hiszpania oraz Rumunia.

Dotychczas korporacja Lockheed Martin dostarczyła ponad 875 samolotów seryjnych, które wylatały ponad 600 tys. godzin.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc