Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Największy australijski okręt przeszedł do historii

Sirius chwilę po zakończeniu operacji RAS ze śmigłowcowcem desantowym Bonhomme Richard (LHD 6) typu Wasp, na wodach Morza Koralowego, w trakcie ćwiczeń Talisman Saber 2013. Wyraźnie widać charakterystycznie zainstalowane lądowisko dla śmigłowców. Fot. US Navy

15 maja oficjalnie zakończono proces złomowania największego okrętu w historii Królewskiej Marynarki Wojennej Australii (RAN, Royal Australian Navy), zbiornikowca HMAS Sirius (O 266, eks-MT Delos), który zrealizowano w ośrodku przemysłowym Australian Marine Complex (AMC) w Henderson w Australii Zachodniej w pobliżu Perth.

MT Delos zbudowany został w należącej do koncernu Hyundai stoczni w Mipo w Republice Korei jako jeden z sześciu tankowców przeznaczonych na rynek cywilny. Już w trakcie budowy jednostka została zakupiona przez Departament Obrony Australii dla RAN, w celu zastąpienia zbiornikowca floty Westralia (O 195, w służbie w latach 1989 - 2006) zmodernizowanego typu Leaf. Wodowanie jednostki jeszcze pod nazwą Delos nastąpiło 12 kwietnia 2004 roku, podczas gdy transakcję sfinalizowano niecałe dwa miesiące później w dniu 3 czerwca (oficjalne przekazanie nastąpiło z kolei dwa tygodnie później 16 czerwca). 15 marca 2005 roku australijski koncern zbrojeniowy Tenix Defence otrzymał umowę, o wartości 60 mln AUD, na konwersję zbiornikowca do wojskowych wymagań. Oficjalne podniesienie bandery RAN nastąpiło 16 września 2006 roku (w trakcie tej samej uroczystości opuszczono banderę na wspomnianej już Westralii).

Sirius legitymował się wypornością pełną 46 775 ton przy wymiarach 191,3 x 32,0 x 11,0 m. Napęd stanowił pojedynczy silnik wysokoprężny Hyundai B&W 6S 50MC o mocy 8580 kW. Umożliwiał on rozpędzenie zbiornikowca do prędkości 16,5 węzła przy czym poruszając się z prędkością 14 węzłów mógł przebyć odległość 16 000 Mm. W zbiornikach mógł on przewieźć do 34 806 m3 paliwa w tym 5486 m3 nafty lotniczej. Dodatkowo na pokład można było przyjąć do 20 kontenerów TEU. W ramach konwersji zrealizowanej przez Tenix Defence na pokładzie zainstalowano dwa maszty RAS na burtach, umożliwiając tym samym jednoczesne uzupełnianie paliwa na dwóch okrętach jednocześnie. Inne zmiany dotyczyły instalację lądowiska dla śmigłowca za nadbudówką, wydzielenie pokładu do przewozu kontenerów, instalację dwóch 70 osobowych łodzi ratunkowych oraz dwóch dodatkowych półsztywnych łodzi typu RHIB. Dodatkowo dostosowano konstrukcję wewnętrzną do wymogów RAN. Uzbrojenie obronne stanowiło pięć WKM kal. 12,7 mm. Załoga składała się z 8 oficerów i 46 podoficerów i marynarzy.

18 grudnia 2021 roku, po ponad 15 latach służby, opuszczono banderę na pokładzie O 266. Uroczystość odbyła się w bazie morskiej HMAS Stirling. Obecnie wsparcie logistyczne australijskich okrętów zapewniają dwa okręty typu Supply, zbudowane w należącej do koncernu Navantia stoczni w Ferrolu. Noszą one nazwy Supply (A 195) oraz Stalwart (A 304), które bandery podniosły odpowiednio 10 kwietnia 2021 oraz 13 listopada 2021 roku.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc